26 פברואר, 2008

גיאורגיה (גרוזיה)- ארץ גיזת הזהב ודרך המשי-מידע Georgia-Land of the Golden Fleece and the Silk Road-information


כללי

כפי שציינתי בכתבותיי הקודמות, חזרתי לאחרונה מגיאורגיה, ואני מבקש לספר לכם על חוויותיי בארץ נפלאה זו, ולהעביר לכם את המידע שידוע לי.
גיאורגיה או בשמה המוכר יותר בארץ "גרוזיה" נקראת בפי המקומיים בשפתם העתיקה saqartvelo, והיא מזוהה עם מספר עובדות היסטוריות ואם מספר אגדות מהמיתולוגיה היוונית. 

העובדות ההיסטוריות הן :-

שגיאורגיה, בזמן העתיק ישבה על ציר דרך המשי, בין הים הכספי ועד לים השחור, ומשכך הייתה יעד לכיבושים והשתלטויות של עמים שונים ממזרח ומדרום כגון הפרסים והטורקים, ומצפון כגון השבטים הקווקזים, וכמובן עמים נוספים. זאת בלי קשר למספר דרכים הרריות שחיברו את האזור שמדרום להרי הקווקז עם האזור שמצפון להם, שאחת מהן שופרה והפכה להיות ברבות הימים, מה שנקראת כיום "הדרך הצבאית". משכך, כל כנסייה או עיר שנבנתה בגיאורגיה, נבנו כיעד מבוצר, היכול לעמוד בפני עצמו כנגד התקפות אויבים ולהגן על עצמו, ולכך נוספו מגדלי שמירה לאורך דרכי המסחר. זוהי גם הסיבה שחלק מערי גיאורגיה נבנו במערות שנחצבו בסלע, עם גישה וכניסה מאוד מוסתרת וקשה. עובדה היסטורית נוספת, היא שארץ זו היא הראשונה מבין הארצות הסובבות אותה שקיבלה עליה את הנצרות כבר במאה ה- 4, מיגרה את הטקסים הפגאניים וכיום היא מוקפת במדינות מוסלמיות, בדומה למדינת ישראל, והמיעוט המוסלמי בתוך המדינה מהווה רק כ- 16% מהאוכלוסייה, ורובם הם תושבים שהיגרו לגיאורגיה במהלך השלטון הרוסי, מתוך כפייה או בחירה.  

האגדות הקשורות לגיאורגיה הן:-

סיפור גיזת הזהב שהייתה שמורה במחוז קולכיס, היום האזור של סוונטי ודרומה לו, עד לעיר קוטאיסי ומערבה עד לים השחור, וכמובן הסיפור על מדיאה המכשפה שהייתה אחראית על שמירתה.
אגדה נוספת קשורה לטיטאן פרומתאוס שנכבל להר שחארה shkhara ע"י האלים האולימפיים אחרי שגנב מהם את האש והעבירו לאנושות.

עצמאות המדינה :-

גיאורגיה הנוכחית קיבלה את עצמאותה רק כאשר התפרק הגוש הסובייטי, אך את עצמאותה המלאה והבלתי תלויה בהשפעה רוסית ישירה, היא קיבלה רק לאחר "מהפכת הוורדים" בנובמבר 2003 וכינון ממשלה חדשה בינואר 2004, ואז גם אומץ דגלה של המדינה המופיע בפתח הכתבה. אך עד היום, ניתן לראות את השפעתה העקיפה של ברית המועצות לשעבר והדיפלומטיה שלאחריה, על מצבה של גיאורגיה כיום, בדמות שני החבלים הבדלניים, חבל אוסטיה הדרומית הנמצא ממערב לדרך הצבאית ומצפון למצ'חאטה ומזרחית לאוני, וחבל אבחזיה בפינה הצפון מערבית של גיאורגיה, כאשר לשתיהן גבול משותף עם רוסיה.  

מיקום המדינה:-

מיקומה הגיאוגרפי של גיאורגיה, מהקווקז הגבוה בצפון ועד לקווקז הנמוך בדרום, מזמנת למבקרים בה נופים שונים ומגוונים, אנשים מסבירי פנים והרבה מבני נוצריים, שחלקם נהרסו ע"י אויבים ומלחמות, אך שבד"כ שוקמו, כמו כן מבנים רבים, שגם אם לא נהרסו פיסית, נהרסו רוחנית, ע"י מחיקת ציורי הקיר "הפרסקו" שעל קירותיהם ע"י הממשל הרוסי. מאמר זה והמשכו, יפרטו את מירב מקומות הביקור האפשריים בגיאורגיה, ובתחילה את עיר הבירה טביליסי, דרכי ההגעה לכל יעד וכל המידע הנדרש למטייל בכדי למקסם את מה שמדינה זו יכולה לתת ולהציע. התיאורים כולם מתייחסים לסתו 2007.

יסלחו לי מראש הקוראים על הפירוט הרב של דרכי ההגעה לכל יעד, שיכללו גם סימני דרך, אך הדבר נעשה היות ונושא השילוט בגיאורגיה הוא לא במצב משביע רצון, בלשון המעטה, וכאשר הוא ישנו, הוא ברוב המקרים לא באנגלית, והפירוט עשוי לסייע למטיילים להגיע ליעד מבלי להתבלבל.  

בכתבה הבאה, אפרט פרטים נוספים הנוגעים לתחבורה, לינה, אוכל ועוד, אז על תלכו לשום מקום, וקראו עד הסוף.
בכל הכתבות הבאות אני מתייחס בין השאר למחוזות של גיאורגיה, ולכן מצורפת מפה המפרטת מחוזות אלו.





מצורף כאן גם אבני הדרך בהיסטוריה של גיאורגיה למתעניינים.

לכתבה הבאה על מידע כללי על גיאורגיה כנס ללינק הבא- http://www.seekingtheworld.com/2008/06/10.html


הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seekingtheworld.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

thank for reading my blogge, hopfuly that you enjoyed it. תודה על קריאת הבלוג שלי ואני תקווה שנהנית ממנו.
יוסי לוי joseph levy