18 אוגוסט, 2009

אי של תופעות טבע- מבוא Iceland-an island of natural phenomena

מבוא
למי שאינו יודע איסלנד הוא אי הממוקם דרומית מזרחית לגרינלנד ומעט דרומית לחוג הארקטי, והוא נוצר למעשה כתוצאה מהתפרצות געשית ונחשב לאי הצעיר ביותר בין האיים והיבשות. האי הוא חלק מהרכס המרכז אוקיאני, ולמעשה עד היום שטחו של האי גדל כתוצאה מהפעילות הגעשית המתרחשת בו, והאי האחרון במרחב איסלנד שנוצר מפעילות געשית זו הוא האי סרטסי SURTSEY שנוצר בשנת 1963.
פעילות געשית זו בעבר ובהווה, יוצרים באי מגוון רחב של תופעות טבע יפהפיות שהעין אינה מתעייפות להסתכל בהם, וכמותם לא תמצאו בריכוז כזה ובכמות כזו בשום מקום אחר בעולם.
ניתן ללמוד על הפעילות הגעשית שהתקיימה ב-48 השעות האחרונות באיסלנד, זמן התמשכותם ומקום התרחשותם באתר הזה, ובחירה בצד שמאל רעידות אדמה בחלוקה בכל האי או באזור מסוים.
למי שאינו יודע בתאריך 21/3/2010 הייתה התפרצות געשית חזקה באיזור פורסמורק שיצרה הר חדש, סקירה מלאה על התפרצות זו ראה כתבה נפרדת.
על הפעילות הגיאו-טרמית של האי ניתן ללמוד מהסרטון הבא-



מגוון תופעות הטבע שתתקלו בהן באיסלנד, הם:- קרחונים, מפלים, גייזרים, מעיינות חמים, נחלים ואגמים עשנים, גפרית רותחת, לועי הר געש ריקים או כאלו שהתמלאו במים או בגפרית, שדות לבה, מערות לבה, מערות קרח, ימות קרחונים ועוד. חלק ניכר מתופעות אלו יפורטו בהמשך.
הסיבה שתופעות געשיות רבות כל כך מתרחשות באי זה, ושהן כמחצית התופעות המתרחשות בעולם כולו, נובעת מכך שקו השבר בין הלוח הטקטוני האירופאי והלוח הטקטוני האמריקאי נפגשים לאורך האי וחוצים אותו מצפון לדרום לאורך עמק קלדידלור KALDIDALUR ובהמשך לאורך אגם ושמורת פינג-ווילר PJODGARDUR PINGVELLIR, וגם לאורך הרמה המרכזית, קו מקווקו זה מסומן במפה שבהמשך בכחול כאשר לידו שני צדי הקו החיבור של הלוחות לאורך האי.

From תמונות לכתבות איסלנד

מצ"ב סרטון נוסף המסביר את התופעה הזאת בצורה מדעית ומוחשית -



רוצה לדעת עוד על המקום, לחץ על הלינק המצורף וראה מצגת של אחרים:- https://docs.google.com/present/edit?id=0AQhzCVcTFxmsZGRqM3BzandfMTkzYzdkamp4ZHI&hl=iw


מפת החלוקה לאזורים
חשוב להכיר את חלוקת איסלנד iceland לאזורים גיאוגרפיים. האי מחולק ל-8 אזורים שונים כמפורט במפה, ללא עיר הבירה רייקיאויקREYKJAVIK וכל האזורים הללו מחוברים ביניהם בכביש טבעתי הנקרא כביש מס' 1, ממנו מסתעפים כבישים נוספים המובילים אתכם עד לאתר המבוקש, וזאת הסיבה שנדרשת מפה מפורטת, הכוללת גם סימון מעברי מים ללא גשרים המסומנים ב- V בתוך עיגול, שהמטייל ייתכן ויידרש לעבור בהם בכדי להגיע לאתר המבוקש.
מצורפת בזאת מפה המפרטת את חלוקת האי לאזורים.
From תמונות לכתבות איסלנד
From תמונות לכתבות איסלנד

הדרך המומלצת לבקר באיסלנד iceland
ככלל, אפשר לעשות את הטיול באי בנסיעה מרייקיאקויק REYKJAVIK עם כיוון השעון או נגד כיוון השעון לאורך כביש 1.
כאשר לאלו שמטיילים ללא מסלול יומי מוגדר ומוקצב בזמן, מומלץ לנסוע נגד כיוון השעון, היות ואם הזמן שהוקדש לטיולים עד למיבט MYVATN, הנמצאת בצפון מזרח האי, חורג מהזמן שתוכנן, אזי ניתן לקצר את המשך הדרך ע"י שימוש בכבישי האורך היורדים מהצפון לדרום מאזור אקוריירי AKUREYRI דרכים מס' 842 ו- F821 ובהמשכם F26 וזאת כמובן בתנאי שאתם נוהגים בג'יפ 4X4, או מאזור בלונדוס BLONDUOS בדרכים 732 ובהמשכו F35 ולוותר בכך על הפיורדים המערביים ועל האזור המערבי.

העונה המומלצת לטיול באיסלנד
מיקומו הגיאוגרפי של האי, הקירבה לחוג הארקטי, מכתיב כמובן את מועדי הטיול האפשריים לאי, לאלו שאינם מעוניינים בתיירות חורף, וכמו כן את מספר השעות אפשר לנצל מדי יום לטיול.
הקיץ באופן רשמי מתחיל באיסלנד ב- 21 לאפריל והוא נחגג בחגיגות אופייניות לאי במועד זה, אך בפועל במועד זה דרכים רבות עדיין חסומות בשלגים ובקרח, בעיקר הדרכים של פנים הארץ, וזאת עד לחודש יוני.
הקיץ מסתיים באופן רשמי בסוף אוגוסט.
מידע על מצב הדרכים והוראות נהיגה בכל עת (בעיקר טוב לחורף) ניתן למצוא בהמשך. לצורך בירור על מצב דרכים מדי יום, במהלך הטיול אפשר להתקשר ל- 1777, או להיכנס לאתר זה, ומספר חירום לדיווח בכל מצב הוא 112. 
עונת הטיולים, לטיול קיץ, היא למעשה מסוף מאי ועד סוף אוגוסט בכל שנה, אך יש לקחת בחשבון שבמועדים אלו חלים גם חלק מהחופשות של תושבי האי שיכולים להשפיע על המטיילים התיירים בשני אופנים, האחד לפגוש באתרים קצת יותר אנשים, אך למרות זאת עדיין להרגיש שכאילו מטיילים לבד, והשני שיהיו בעיות באיתור מקומות לינה, ולשם כך יש להיערך לאפשרויות לינה בקמפינג או בבקתות הרים מותנה באופי ההתארגנות לטיול.
היות ובתקופה זו של השנה החשיכה יורדת לקראת השעה 11 בלילה, וגם אז אין למעשה חושך גמור אלא מצב כמו בין הערביים אצלנו בארץ, שמשמעו שיש מספיק אור, לכן מומלץ, ניתן ורצוי לנצל שעות אור אלו להמשיך בטיול עד תומם, כך שגם בפרק זמן נתון אפשר יהיה לראות הרבה יותר אתרים.

חגים וחופשות
את מועדי החופשות והחגים באיסלנד ניתן לראות באתר
 http://uk.visiticeland.com/DiscoverIceland/AllEvents/

מזג האוויר
הטמפרטורות בקיץ עומדות על 14-18 מעלות צלזיוס, אך יש לקחת בחשבון כי מזג האוויר באיסלנד הפכפך, משמע שללא כל הודעה מוקדמת יכול לרדת גשם, יכול להיות אביך או ערפילי או יכולה להתפתח רוח חזקה, ולכן היערכות נכונה והכרת תופעות אלו יכולה לסייע בידכם לא לפספס אתרים או פעילויות שתכננתם לראות או לעשות. לתופעות אלו יש יתרון, כי הם בתנאים מסוימים יכולים לזמן לכם קשתות מרהיבות של שלל צבעים. אך עקב כל אלו יש להצטייד גם בפרטי לבוש מתאימים כפי שיובהר בהמשך. למעוניינים מצ"ב מידע און-ליין על מזג האוויר באיסלנד או לחצו גם כאן

לינה
אפשרויות הלינה באיסלנד הן רבות ומגוונות. ניתן כמובן לישון בבתי מלון, אכסניות, בתי נופש ואיגלו, בקתות הרים וגם בבתי חוות.
לאור ריבוי אפשרויות הלינה, מומלץ למטייל העצמאי לא להזמין לינה מראש לימי הטיול, למעט ללילה הראשון, ולהסתמך על לינות בחוות לאורך הדרך לפי המסלול שתוכנן, תוך ניצול שעות היום הארוכות, ובכל יום למצוא לינה בחווה אחרת.
אך בדרך זו יש סיכונים כפי שקרה לכותב מאמר זה, שלילה אחד הוא נאלץ ללון ברכב, בלילה אחר נאלץ ללון בבקתת הרים ובלילה שלישי נאלץ ללון בחדר המחשב של אכסניית נוער, אך גם בכך צריך למצות את החיובי והמיוחד.
מצב זה יכול לקרות בעיקר בעונה הבוערת בין תחילת יוני לסוף אוגוסט, ולכן מי שרוצה להזמין לינה מראש צריך לעשות זאת לא יאוחר מסוף ינואר בכל שנה, עבור אותה שנה.
חווית הלינה בחוות מזמנת מפגשים מעניינים אם האוכלוסייה המקומית בעלי החווה או מטיילים איסלנדים או תיירים אחרים מחו"ל, שמוסיפים ערך מוסף לטיול, ע"י לימוד על דרך חייהם, תרבותם ועוד. לכן אני ממליץ לבחור לינה בכל דרך שתבחרו, על פני בתי מלון, למרות שהם נוחים יותר.

From תמונות לכתבות איסלנד

אתר לאיתור לינה מראש מהארץ או תוך כדי הטיול, כולל מספרי טלפון ובחלוקה לפי אזורים גיאוגרפים המופיעים למעלה, או לפי סוג הלינה, מלונות, בתי חוות, אכסניות וכו' ניתן לראות באתר הבא:-
http://www.visiticeland.com/Accommodation/
ולאלו שנוסעים בקראוונים, כאן תמצאו את כל האתרים ומקומות הריקון של הפסולת.
ציוד
הציוד המומלץ והנחוץ לטיול זה ושלא נכתב בד"כ הוא: שק שינה, למקרים חריגים. מעילי גשם ארוכים, רצוי כמו מעילי דייגים, ויאפשר לכם לקיים את הטיול בכל מזג אויר.
טלפון סלולארי, להזמנת מקומות לינה תוך כדי הטיול, ברור מזג אוויר ומצב דרכים ולקשר אם הבית לשיתופם בחוויות. מפה דרכים מפורטת של לפחות 1:300,000 שניתן לרכוש בכל תחנת מידע באיסלנד, אך זאת בצמוד למפה של 1:750,000 לצורך התמצאות כללית.
כרטיסי אשראי בנוסף למזומנים, היות ובחלק ניכר מתחנות הדלק מחוץ לערים הגדולות, אפשר לתדלק רק באמצעותם.

From תמונות לכתבות איסלנד

הכנות לטיול 
מטייל העצמאי צריך להתחיל לתכנן אותו מספר חודשים לפני מועד הטיול, מומלץ לפחות 3-4 חודשים מראש, במיוחד לאלה שמטיילים לבד, במטרה שהזמן העומד לרשותכם ינוצל במלואו, ותוכלו לחוות את מירב החוויות האפשריות.
חלק מההכנות מחייב איסוף מידע ממטיילים שהיו במקום, מספרים, מאתרי אינטרנט, וארגון מידע זה לפי אופי הטיול שתכננו ולפי ציר המסלול, ובכלל זה הזמנת מקומות לינה מראש למי שמעוניין.
אפשר כמובן תמיד גם לפנות למומחה המכיר את האי  על בוריו (כמו כותב מאמר זה) והיכול להתאים לכם את הטיול לפי רצונותיכם, כושרכם הגופני, משך הזמן העומד לרשותכם, מאפיין דת וכו'.
לתכנון הטיול שלכם מצורף לינק ומפה לנוחיותכם- כנסו כאן
מחשבון המרת מטבע לצורך חישוב הוצאותיכם- כנסו ללינק הבא

רכב ונהיגה
אפשר כמובן לשכור רכב, שלא שזה לא מאוד זול, בלשון המעטה. רכב פרטי יעלה כמאה דולר ליום (נכון לשנת 2000), ואז תהיו מוגבלים כמעט רק לכביש הטבעתי המקיף את האי (כביש מספר 1) או רכב 4x4 שיאפשר לכם חופש תנועה גדול יותר, יעלה כמאתיים דולר ליום (המחירים כוללים גם תוספת עבור קילומטרז`הנדרשת בדרך-כלל בנוסף על המחיר היומי).
הדלק יעלה עוד כדולר ורבע לליטר (במחירי אוגוסט 2000). יש חברות המשכירות רכבים ישנים במחירים סבירים מעט יותר.
פרטים על החברות תוכלו למצוא במדריך לונלי פלנט (שוב, לא כדאי לסמוך על סוכן הנסיעות שלכם שימצא את העסקה הכי משתלמת עבורכם).
הנהיגה מחוץ לכביש המקיף כרוכה פעמים רבות בדרכים תלולות בשדות לבה ובחציית נהרות קרחוניים בעלי זרימה חזקה המוחקת את הדרכים. בנוסף לכך יש לזכור את מזג האוויר ההפכפך, במיוחד בהיילנד (Highland, פנים האי). המראה של אוטובוס מחלץ רכב תקוע מהנהר אינו נדיר.
להלן מספר לינקים חשובים בנושא:-
הנחיות נהיגה באיסלנד-
התראות לנהיגה בטוחה באיסלנד-
מצב הדרכים באיסלנד- 24/7 או בשיחה טלפונית ל- 354-522-1000+ בכל יום בין השעות 8:00–16:00


יש הרבה מטיילי אופניים באיסלנד, בעיקר בכביש ההיקפי, והם נעזרים לקטעים קשים (רוחות; גשם; דרכים בשדות לבה) גם באוטובוסים. זה לא התחום שלי, ולכן תצטרכו ללמוד עליו בלונלי פלנט או במקום אחר.
בהתחשב בכל הנ"ל, אפשר גם לתור את האי בתחבורה הציבורית. יש אמנם אוטובוסים בתדירות נמוכה מאוד, אבל הם מכסים את כל האי, את היקפו וגם דרכים רבות בפנים האי, כשהאוטובוס (לפעמים מיניבוס, לפעמים מיניבוס עם נגרר לתרמילים ולמזוודות) מותאם לתנאי השטח. כיוון שהתדירות באמת נמוכה (בדרך כלל אוטובוס אחד ביום בכל קו, ואפילו פחות), כדאי מאוד לתכנן את המסלול כבר בארץ לפי לוח האוטובוסים המעודכן של חברות האוטובוסים, BSI באתר האינטרנט: http://www.bsi.is/

החזרי מס
מס ערך מוסף (VAT) מוחזר על כל הרכישות העולות על 6000 ISK לפי בקשה, בכפוף לתנאי התקנות. המע"מ כלול במחיר המסומן, והוא נאסף בין שני סוגריים, 11% ו -24%, בהתאם למוצרים ולשירותים שנרכשו. החזר המע"מ יהיה אפוא 20% (19.35%) עבור הסוגריים העליונים או 10% (9.91%), עבור סוגר התחתון. החזר מקסימלי הוא 15% ממחיר השוק.
כדי להיות זכאי להחזר, עליך לעמוד בכל התנאים הבאים:
1. על הרוכש להיות בעל כתובת קבועה מחוץ לאיסלנד
2. הקונה יביא את הסחורה מהארץ תוך שלושה חודשים מיום הרכישה.
3. מחיר הרכישה של הסחורה עם מע"מ הוא מינימום של 6,000 ISK.


מספרי טלפון שימושיים
לכולם קידומת 354+
טלפון חירום- 112
משטרה- 444-1000
טיפול רפואי-חירום- 1770
טיפול שיניים- חירום- 575-0505
מידע לתייר- 1819
כתב וערך 
לוי יוסף

הכתבה הבאה בסדרה היא קרחונים, ימת קרחונים ומערת קרח עליה תוכלו לקרוא בלינק הבא-
לתמונות שונות על נוף, בתים ועוד לחץ על הלינק הבא-
כמו כן אם אתם מעונינים לראות מצגת יפה של אחרים, כנסו ללינק הבא:- כאן Islandia וגם ניתן לעיין בסרטון הבא-



וגם בסרטונים הבאים-







כתבות מפורטות בכל תחום שראיתם בסרטונים הללו תוכלו לקרוא בהמשך. לכתבה הבאה קרחונים ומערות קרח כנסו ללינק הבא


הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל.

לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seekingtheworld.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

thank for reading my blogge, hopfuly that you enjoyed it. תודה על קריאת הבלוג שלי ואני תקווה שנהנית ממנו.
יוסי לוי joseph levy