01 יוני, 2013

ארצו של אלכסנדר מוקדון- כללי The country of Alexander III of Macedon- over view

ארצו של אלכסנדר מוקדון The country of Alexander III of Macedon

כתבה זו פותחת סדרת כתבות על טיול במקדוניה העתיקה  Old Macedonia, ארצם של אלכסנדר מוקדון Alexander III of Macedon ואביו פיליפוס השני Philip II of Macedon, שהשתרעה על שטחים הנמצאים כיום בעיקר בתחומן של שתי מדינות, בחלק הדרומי של "הרפובליקה של מקדוניה" ובחבל מקדוניה שבצפון יוון, ושתי מדינות אלו רבות ביניהן על השימוש בשם, בסמלים ובדמות של אלכסנדר מוקדון.
כך נראה של שטחה של מוקדון העתיקה בתקופת מותו של פיליפוס 336 לפנה"ס ועלייתו לשלטון של אלכסנדר מוקדון-

וכאן תוכלו לראות את מפת מקדוניה העתיקה לפני עלייתו של פיליפוס השני לשלטון- מפה
לפני שניכנס למחלוקות שהצבעתי עליה קודם בין המדינות יוון ומקדוניה, כדאי שנכיר מעט את מקדוניה העתיקה.
מקדוניה העתיקה, הייתה מדינה ששכנה בחבל הבלקן של ימינו, בין טרקיה מצפון, בין תסליה וממלכת המלוסים מדרום, והייתה נדבך מרכזי בהתפתחות ממלכת יוון בתקופה ההלניסטית. קיומה החל מהמאה ה- 9 לפנה"ס, השפעתה באזור החלה בימי פיליפוס השני שכבש את יוון כולה, והמדינה או ליתר דיוק הממלכה הגיעה לשיאה בתקופתו של אלכסנדר מוקדון.
עוד על מוקדון העתיקה מיתן ללמוד בלינק הבא- מוקדון העתיקה.

הערים המרכזיות שהיו בה וידועות לנו כיום הן :-
העיר פלה pela שבה נולד אלכסנדר מוקדון, שבתקופתו שכנה לחופי הים האגאי, בדיוק כמו סלוניקי כיום, העיר ורג'ינה vergina שבה נקבר פיליפוס השני, אביו של אלכסנדר מוקדון, ומספר אנשים ממשפחת המלוכה. גם היא ישבה בזמנו לחופי הים האגאי, העיר דיון dion שישבה אף היא לחופי הים האגאי, כל אלו בחבל מקדוניה שביוון, והעיר הרקליה ליד ביטולה ברפובליקת מקדוניה.

מפה זו מראה כיצד התרחקו ערים אלו מקו החוף עקב שינויים טופוגרפיים שנגרמו כתוצאה מרעשי אדמה או סחף-
From מקדוניה כללי
התמונה הראשונה למעלה משמאל מצביעה על המצב הראשוני, למעלה מימין - תחילת סתימת המפרץ, למטה משמאל - מצב שבו יש רק נהר המוביל למפרץ,  למטה מימין - המצב כפי שקיים כיום.

מיד אם עלייתו של אלכסנדר מוקדון Alexander III of Macedon או בשמו האחר אלכסנדר הגדול Alexander the Great לשלטון, הוא החל במסע כיבושים, שבסיומה ממלכתו הייתה גדולה מכל ממלכה אחרת בעולם, למעט הממלכה הבריטית. על המנהיג והכיבושים תוכלו לקרוא בלינק הבא- אלכסנדר מוקדון.

מפה של מסעות הכיבוש שלו-
 מקור כאו

 מפה נוספת שצולמה במוזיאון שבעיר פלה-

From מקדוניה כללי
כאמור הוויכוח והמחלוקת בין רפובליקת מקדוניה לבין חבל מקדוניה ביוון היא בתחומים רבים.

סמלים ודגלים
"שמש ורגינה" או בשמותיה האחרים "כוכב ורגינה" או "כוכב ארגיד" היא למעשה כוכב בעל 16 קרניים או 12 קרניים שנתגלה על ארונות הקבורה של מלכי מוקדון העתיקה בורגינה.
סמל זה מופיע היום בשילוט המוביל לעיר ורגינה, כפי שמופיע בתמונה.

From מקדוניה כללי

סמל זה, בשינויים קלים, שימש ומשמש אף כיום את שתי המדינות המשייכות את עצמן לשושלת ולתרבות מקדוניה העתיקה.
חבל מקדוניה ביוון משתמש בסמל זה ע"ג הדגלים שלו מאז 1993, וכך נראה הדגל-


וגם רפובליקת מקדוניה אימצה לעצמה את הסמל הנ"ל על דגלה בין השנים 1991-1995, אפילו לפני חבל מקדוניה ביוון, וכך הוא נראה -


בשנת 1993 העביר הפרלמנט היווני הצעת חוק שהפכה את שמש ורגינה לסמל לאומי ביוון, וב-1995 הגישה תביעה לרישום הסמל כסימן מסחרי תחת פסקה 6 של אמנת פריז, יוזמה שרפובליקת מקדוניה התנגדה לה.
אך בעקבות לחצים בין לאומיים ותביעה של יוון על גניבת סימן מסחרי, הוחלף הסמל הנ"ל בדגלה של רפובליקת מקדוניה בשמש של 8 קרניים, סמל שנתגלה בחפירה ארכאולוגית בעיר טרנובק ברפובליקת מקדוניה, והיה בשימוש כסמל של קהילת הארומנים וכך נראה דגל רפובליקת מקדוניה כיום-  


למרות הפשרה שהושגה, מחוז מקדונקה קמניקה שברפובליקת מקדוניה השתמש ועדיין משתמש בסמל 16 הקרניים על דגלו, וכך הוא נראה -



שדות תעופה

שדה התעופה של רפובליקת מקדוניה נמצא בעיר הבירה סקופיה ונקרא "שדה התעופה אלכסנדר הגדול Alexander the Great" שסימונו (skp), ואילו שדה התעופה שבסלוניקי שביוון נקרא " שדה התעופה מקדוניה Makedonia " שסימונו (skg) וגם שדה התעופה ליד העיר קוזאני kozani שביוון, הנמצאת מדרום מערב לעיר ורגינה, נקרא  "שדה התעופה פיליפוס Philippos " שסימונו (kzi).

שילוט בין מדינות וכינוי המדינות

בנסיעה מכיוון רפובליקת מקדוניה לכיוון יוון השילוט מצביע על Greece, אולם על השילוט מיוון לכיוון רפובליקת מקדוניה לא תמצאו את המילה Macedonia או הרפובליקה של מקדוניה או כל הקשר דומה, וכל מה שתמצאו הוא שילוט ל- סקופיה Skopia.
גם אם תגידו ביוון שבאתם או אתם נוסעים למקדוניה או רפובליקת מקדוניה, אזי במקרה הטוב לא יבינו להיכן התכוונתם או במקרה הגרוע יתעלמו או יתקנו אתכם כאשר כבר יבינו ויגידו לכם שבאתם מסקופיה.

פסלים

בשתי המדינות, בכל מקום היסטורי או בערים ובכפרים תמצאו פסלים רבים של אלכסנדר מוקדון או אביו פיליפוס השני, וכאמור כל מדינה מנכסת לעצמה את הגיבורים הללו כגיבורי המדינה שלהם.

להלן תמונות שצולמו ברפובליקת מקדוניה -

From מקדוניה כללי
 בביטולה bitola

From מקדוניה כללי
 בכיכר המרכזית בעיר העתיקה של סקופיה

ולהלן תמונה שצולמה בחבל מקדוניה שביוון -

From מקדוניה כללי
 בסלוניקי thessaloniki הכוללת את שמש וירגינה


מטבעות ועוד

משנת 1990 ועד החלפת הדרכמה היוונית באירו בשנת 2001 הוטבעה שמש ורגינה בחזית מטבעות 100 דרכמה, כמו כן הופיעה שמש ורגינה על טלאי הידיים של כוחות המשטרה בבירה אתונה.
גם תחנת הטלוויזיה מקדונה TV שבסלוניקי (בירת חבל מקדוניה ביוון והעיר הגדולה ביותר בה) החליפה את סמלה לשמש ורגינה מאומיקרון,  גם בנק מקדוניה אימץ את הסמל לחיקו וכך גם מספר יחידות צבאיות.

כפי שנראה לי הוויכוח רחוק מסיום והוא יימשך עוד שנים רבות.

לאחר המידע הכללי על ממלכת מוקדון העתיקה, בהשלכה לחלוקתה היום בין המדינות, כל מה שנותר הוא לתת לכם קצת מידע כללי על רפובליקת מקדוניה שלגביה אין מידע מספיק או מידע עדכני.  בכתבה זו לא יימסר מידע על יוון או על חבל מקדוניה שביוון, כי על מדינה זו יש מידע רב ומסודר, והמידע היחידי שיינתן הוא המידע בכתבות ההמשך לגבי כל אתר ואתר.

רפובליקת מקדוניה macedonia -במקדונית  Република Македонија

היא הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר המוקפת מכל עבר במדינות סרביה, בולגריה, אלבניה ויוון. המדינה גובלת ביוון בדרום, באלבניה במערב, בסרביה בצפון ובבולגריה במזרח.

הרפובליקה קיבלה עצמאות ב-1991 בעקבות פירוק הפדרציה של יוגוסלביה. מקדוניה היא כיום דמוקרטיה פרלמנטרית.
מקדוניה הייתה ממוקמת ועדיין ממוקמת על דרך סחר ראשית וחשובה מיוון לכיוון פנים יבשת אירופה.
המקדונים הם צאצאיהם של הסלאבים אשר פלשו לכאן במאה השישית ויצרו את האימפריה הבולגרית המפוארת.
המקדונים הצליחו להגן על חבל הארץ שלהם, לשמר את עצמאותם התרבותית ולשמור את נופיה הייחודיים ואוצרות חבלי ארצם. על ההיסטוריה שלהם תוכלו ללמוד בלינק הבא-
http://www.eco-tarbut.co.il/content.asp?cat=39 


נתונים גיאוגרפים
המדינה שוכנת בדרום-מזרח אירופה, ללא מוצא לים. שטחה של מקדוניה 25,333 קמ"ר מחורץ, והיא גדולה בקרוב לרבע משטחה של מדינת ישראל. כך שטיול במדינה זו יחשוף בפניכם נופים שונים ומגוונים: נהרות ואגמים, הרים ועמקים.
זוהי ארץ האגמים הגדולים, שהם מן העתיקים ביותר בעולם הגיאולוגי. המקדונים מכנים את ארצם "ארץ האגמים וההרים"
"Macedonia is a country of lakes and mountains".

מקדוניה היא ארץ של רמות, וגובה פני השטח במרבית חלקיה הוא יותר מ-600 מטר מעל פני הים. הפסגה הגבוהה ביותר במקדוניה, הר טיטו (2,748 מטר מעל פני הים), נמצאת בצפון-מערב המדינה, על הגבול עם חבל קוסובו שבתחומי סרביה. נהר וַרְדַר, הזורם מצפון לדרום-מזרח ונשפך למפרץ תרמייקוס שבים האגאי, חוצה אותה במרכזה. בדרום-מערב מקדוניה, במפגש הגבולות עם אלבניה ויוון, נמצאות שתי הימות הגדולות אוֹכריד ופְּרֶסְפָּה.

ההרים משתייכים לשני רכסים שונים: דינארסקה ורודופסקה. רכס דינארסקה הוא העתיק יותר ורכס רודופסקה הוא הצעיר יותר מבניהם ופני השטח שלו הם הרריים ומחוספסים, וגובה ההרים נע בין 1800-2800 מטר.
From מקדוניה כללי
 בעיר ביטולה שמדינת מקדוניה

שמורות הטבע
שמורות הטבע העיקריות במקדוניה הן:- 
גליציה (Galicica (Galicica mountain, מרובו (Mavrovo (Bistra, Korab, Desat mountains ופליסטר (Pelister (Baba mountain .


אקלים
מזג האוויר במקדוניה, לרוב מסביר פנים לתייר. הקיץ חם (מעט פחות מאשר בישראל) החורף קר (מעט יותר מאשר בישראל, עם שלגים ברמה ההררית) והעונות המוצלחות ביותר לטיול הינן כמובן האביב והסתיו. 

מבחינת אזורי אקלים - מקדוניה שוכנת בין קווי רוחב 40 ל 42 והאקלים במקדוניה משלב אקלים ים תיכוני עם האקלים של פנים יבשת אירופה. מכיוון שהמדינה שוכנת בדרומה של היבשת, היא כוללת בתוכה מספר רב של תת אזורי אקלים ובתוכם:
בדרומה של המדינה קיימים אקלים ים תיכוני הרלוונטי לאזור הים התיכון (מ -50 מטר עד 500 מטר מעל פני הים), ואקלים יבשתי מתון (באזורים עד 600 מטר), 
מעט יותר צפונה שורר אקלים יבשתי חמים (מ -600 עד 900 מטר מעל הים), שוב אם נעלה מעט צפונה (באזור קו רוחב 41) שורר אקלים יבשתי קר (מ 900 מטר ל 1100 מטר), 
אקלים יבשתי קר שורר גם באזור ההר (1100 - 1300 מטר) באזורי הרמה של מקדוניה ואזורי ההרים במקדוניה שוררים אקלים תת-אלפיני (1,650 ל 2,250 מטר) ואלפיני (מעל 2250 מטר מעל פני הים).
לפרטי מזג האוויר העדכני בערים השונות של מקדוניה, כולל פרוט מלא בעברית, בזמן אמת, לחץ כאן או בלינק הבא
 http://www.wunderground.com/global/MK.html 

אוכלוסייה
אוכלוסיית מקדוניה: כ-2.1 מליון נפש נכון לשנת 2002, ובירתה של מקדוניה היא סקופיה (Skopje) כ-440,000 איש והיא גם המרכז התרבותי, הכלכלי והחברתי של המדינה. דבר המגדיר אותה כאחת מן המדינות המרווחות באירופה בכל הקשור ליחס שבין השטח למספר התושבים. 
עיר חשובה לא פחות מבחינה תיירותית הינה אוכריד, שם מצויה העיר העתיקה והעיר העותמנית של אוכריד. הערים הנוספות החשובות במקדוניה הינן : Bitola, Kumanovo, Ohrid, Tetovo, Veles, Gostivar, Stip ו- Strumica.

From מקדוניה כללי
 בסקופיה שבמדינת מקדוניה

הרכב אתני: 66% מקדונים, 23% אלבנים, 4% טורקים, 4% צוענים, 2% סרבים. דת: 67% נוצרים אורתודוכסים, 30% מוסלמים. חלק גדול מהפוליטיקה נסוב סביב השאלה האלבנית. רבע עד שליש מאוכלוסיית מקדוניה הנמצאים בעיקר במערב, הם אלבנים שמזהים עצמם עם אלבניה. דבר זה הביא לכמעט מלחמת אזרחים ב- 2001, והוא הנושא העיקרי בפוליטיקה. מקדוניה הושפעה מאד מהמלחמה בקוסובו בפרט, ומלחמות הבלקן בכלל.

תרבות ודתות מקדוניה
במקדוניה קרוב ל-160 מנזרים פעילים, כמו בבולגריה, אבל בשטח שהוא חמישית בגודלו. בחלק מהמנזרים אפשר ללון ורובם ישמחו לקבל אורחים, וזאת בנוסף למאות כנסיות בכל כפר ועיר. מקדוניה היא ארץ טובה לטייל בה בעקבות הנצרות הסלאבית, מכיוון ששם תחילתה.

עוד על התרבות בלינק הבא- http://www.eco-tarbut.co.il/content.asp?cat=41

במסגרת התרבות המקדונית, בכל חתונה הם נוהגים להניף כל הזמן את הגדל המקדוני ואף לקשור לו בקצה אריג עם סמלים שלא הבנתי את פשרם.

From מקדוניה כללי


From מקדוניה כללי

מטבע
דינר מקדוני  MKD ערכו ל- 2013 הוא 1 ארו= 61 דינר.

חשמל
220 וולט

הפרשי שעות
מקדוניה מאחרת את שעון ישראל בשעה אחת.

תקשורת
קידומת חיוג בינלאומית :+389


משטרה: Police: 192
סיוע רפואי:Medical Emergency: 194
סיוע בדרכים:Road Assistance: 15555
מידע על דרכים:Road Info Center: 196
הכוונה: Infomartion desk / Directory Assistance: 188

אשרות ושגרירויות
ישראלים המבקרים במקדוניה אינם זקוקים לאשרה. למגיעים למקדוניה חייב שיהיה דרכון בתוקף, והשהייה הינה חופשית למשך 90 יום. בכניסה לגבולות המדינה, מוטבע הדרכון עם התאריך הנוכחי על מנת לוודא את תקופת ה 90 יום המותרת.
המידע המודגש בהמשך ושמסתובב באתרים שונים, מוטעה, ואף אחד מהדברים הללו לא נדרש להצגה, לפחות לא בשנת 2013, מקדוניה אינה דורשת מכל תייר הוכחה לביטוח בריאות תקף בשדה התעופה, בביקורת הגבולותאין צורך להירשם בתחנת המשטרה הקרובה תוך 24 שעות מהגיעכם. המדינה מודרנית ונוהגת ככל מדינה באירופה.

נציגות מקדוניה בישראל
כתובת: שוהם 5-7, קומה 9, רמת גן
טלפון: 073-7154900

לישראל שגריר לא תושב במקדוניה
טלפון: 02-5303817
טלפון נייד:  050-6203256

העונה המומלצת לביקור
העונה הטובה ביותר לבקר במקדוניה היא בין מאי לספטמבר. שיא עונת התיירות במדינה היא מאמצע יולי לאמצע אוגוסט, כאשר המקומיים יוצאים לחופשה השנתית שלהם, ואז גם רוב האתרים עמוסים בתיירות מקומית ובינלאומית.


כיצד להגיע למקדוניה
בדרך האוויר- האפשרויות הן מישראל לאירופה (טורקיה, בולגריה או יוון) ומשם לבירת מקדוניה סקופיה.
בדרך היבשה- מכל אחת מהמדינות הגובלות עמה: אלבניה, יוון, בולגריה קוסובו וסרביה, וישנן שלוש אפשרויות :-
ברכבת
מזגרב שבקרואטיה, מליובליאנה שבסלובניה, מקוסובו וסלוניקי שביוון, וכולם מגיעות לסקופיה.

באוטובוס
מהתחנה המרכזית בסופיה שבבולגריה יוצאים אוטובוסים ישירים בכל בוקר ובכל אחרי צהריים לסקופיה ולאגם אוכריד.
ניתן להגיע גם בתחבורה ציבורית גם מזגרב שבקרואטיה, מליובליאנה שבסלובניה, מסרביה, מקוסובו, גרמניה וטורקיה.

From מקדוניה כללי
 בכיכר המרכזית בסקופיה שבמדינת מקדוניה

ברכב מושכר
אפשר להגיע למקדוניה ברכב מושכר, אך רוב המדינות שרשומות בהמשך לא מאפשרות לרכביהם להיכנס למקדוניה, ואם כן מאפשרות יש להצטייד בניירת המתאימה מחברת הביטוח שתאפשר את המעבר.
לעומת זאת, השכרת רכב במקדוניה מאפשרת לכם לנוע לכל אחת מהמדינות הסובבת אותה, בלי בעיות, ורק צריך להודיע מראש כי אתם מעוניינים לעבור למדינות שכנות בכדי להסדיר לכם את הניירת המתאימה ולשלם 20 ארו לצורך כך. מומלץ להזמין רכב מראש כבר מהארץ ולעשות גם ביטוח מורחב כולל ביטול השתתפות עצמית.
הכניסה והיציאה ממקדוניה היא דרך כל אחד ממעברי הגבול עם המדינות הגובלות לפי הפירוט הבא:-
3 עם בולגריה לפי הפירוט הבא- Deve Bair near Kriva Palanka, Novo Selo near Strumica, and Delcevo.
3 עם סרביה לפי הפירוט הבא:- Tabanovce, Sopot and Pelince near Kumanovo.
2 עם קוסובו לפי הפירוט הבא:- Jazince near Tetovo; and Blace near Skopje.
3 עם יוון לפי הפירוט הבא:- Bogorodica near Gevgelija, Medzitlija near Bitola, and Star Dojran near Dojran.
4 עם אלבניה לפי הפירוט הבא:- Stenje near Resen, Sveti Naum near Ohrid, Kjafasan near Struga, and Blato near Debar

התניידות בתוך מקדוניה
אוטובוס
במקדוניה ישנה רשת אוטובוסים מפותחת. אוטובוסים רבים יוצאים מסקופיה אל רוב הערים המרכזיות והם נוחים ובטוחים. כדאי לקנות כרטיס בתחנת האוטובוס יום או יומיים לפני הנסיעה אם אתם נוסעים לאוכריד בשיא עונת התיירות.

 מונית
מוניות מהוות פתרון נוח להגעה למנזרים ואתרים מרוחקים אליהם האוטובוס לא מגיע. המוניות במקדוניה זולות מאוד ביחס לסטנדרט האירופאי וכדאי לנצל אותן.

רכבות במקדוניה
למקדוניה, מערכת מפותחת של תחבורה ציבורית (ירושת השלטון הקומוניסטי של יוגוסלביה). כל הקווים המקומיים מתופעלים ע"י חברת רכבת מרכזית אחת, "רכבות מקדוניה" (Makedonski Zheleznici). סך אורך קווי הרכבת במקדוניה הינם 900 ק"מ. מסקופיה יוצאות רכבות לכל מקדוניה ובכלל זה לצפון (לקומנובו - Kumanovo) למערב (טאטבו - Tetovo), למזרח (שטיפ - Shtip), למרכז מקדוניה (ואלס - Veles) לדרום-מזרח גאבג'ליצ'ה (Gevgelija) ולדרום-מערב (פרילאפ - Prilep) וביטולה (Bitola).
From מקדוניה כללי
 בסקופיה בירת רפובליקת מקדוניה

מסמכים, כבישים ודרישות תנועה לנהיגה ברכב מושכר
לישראלים הרוצים לנהוג במקדוניה, נדרש רק רישיון נהיגה ישראלי בר תוקף ולא חייב  רישיון נהיגה בינלאומי.
הכבישים הבינעירוניים מתוחזקים היטב, אבל כבישי המשנה משובשים, מאוכלסים לעיתים בעגלות רתומות לסוס או חמור ולא מוארים. בהרים - הדרכים מפותלות, צרות, לא מסומנות כראוי, חסרות גדרות בטיחות ומסוכנות. כל זה נכון כפל כפליים כשמזג האוויר מתחיל להיות חורפי (גשם, כביש רטוב, ערפל ורוחות). 
חובה לנהוג עם אורות דולקים בכל ימות השנה, בעיר ומחוץ לעיר, וכמובן חייבים לחגור חגורות בטיחות.
המהירות היא בהתאם לשילוט בדרכים, אך דרישות הבסיס הם:- באזור עירוני 60 קמ"ש, בכבישים בין עירוניים 80-100 קמ"ש, בדרך מהירה 120 קמ"ש.
נסיעה בכבישים המהירים מחייבת תשלום אגרה לאורך הכביש, לכן חשוב להכין כסף מקומי כבר ליום הראשון, כי מיד אחרי היציאה משדה התעופה עולים לכביש כזה בכדי להגיע לסקופיה או להמשיך לכל יעד אחר. אם אין לכם כסף מקומי אפשר לשלם גם ביורו, אך רק בשטרות ולא במטבעות ולקבל עודף בכסף מקומי, כאשר שער ההמרה לא ברור, אז תכינו לפחות כמה שטרות קטנים ביורו.

החגים במקדוניה

January 1 -   New Year
January 7 -   Christmas Eve
April -          Easter
May 1 -        Labor Days
May 24 -      Day of the Slavic educators, Sts. Cyril and Methodius
August 2 -    Day of the Republic
September 8 - Day of the independence
October 11 - Day of the National Rebellion
October -      Ramazan-Bajram - (first day)
October 23 - Day of the Macedonian revolutionary struggle
December 8 - Saint Clement of Ohrid

אוכל ומאכלים
המטבח המקדוני הוא מטבח בלקני שמשולב בו השפעות טורקיות, יווניות וסלביות. להלן המאכלים העיקריים:-
Shopska saladסלט מעגבניות, מלפפונים, בצל וגבינה לבנה.
Tavche Gravche- שעועית במחבת, השעועית מורתחת תחילה ואח"כ מעורבבת בבצל, פלפל, עגבניות, שמן, קמח ומספר צמחי תבלין.
Ajvar (ayvar- ממרח פלפלים אדומים שעשוי מפלפלים אדומים, חצילים, שום ופלפל חריף.
Tarator/Taratur - זהו למעשה ז'זיקי, והוא עשוי מיוגורט, מלפפונים, שום, אגוזים ושמן ירקות.

Kacamak - תבשיל מקומי העשוי מקמח תירס, תפוחי אדמה וגבינה פטה.
Moussaka (Musaka- הגירסה המקדונית היא שכבות של בשר כבש או בקר בתוך שכבות של חציל ותפוחי אדמה.

Burek- מאפה פופולארי שהוא שריד מהתקופה העותומנית העשוי משכבות של בצק, ושכבות של מילוי (בד"כ גבינה- אך אפשרי גם בשר, תרד) האפוי בתנור.
Sarma- עלי גפן ממולאים בבשר בקר או חזיר או עז כולל אורז, בצל ותבלינים.
skara- בשר בגריל הידוע בכל הבלקן ובמיוחד “kjebapchinja” העשוי משכבות של בשר עם בצל.


לכתבה הבאה כנס ללינק הבא -
 http://www.seekingtheworld.com/2013/06/the-country-of-alexander-iii-of-macedon.html
לכתבה הבאה המקבילה והחווייתית כנס ללינק הבא - לחץ כאן




הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seekingtheworld.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

thank for reading my blogge, hopfuly that you enjoyed it. תודה על קריאת הבלוג שלי ואני תקווה שנהנית ממנו.
יוסי לוי joseph levy