15 יוני, 2011

סין- חבל יונאן- נופים ומיעוטים-כללי China -Yunnan-Landscapes and Minorities

כללי

כתבה זו פותחת סדרת כתבות לגבי סין בכלל וחבל יונאן Yunnan  ובסינית : 云南 .
כל מי ששומע על סין, באופן מיידי הסקרנות והדמיון שלו מובילים אותו למחוזות שונים, ומיד המקום מתקשר לו עם תרבות מסתורית, מנהגים לא מוכרים, מאכלים אקזוטיים ומראות שאולי ניתן לראותם רק בתמונות או באמצעות תיאורים שונים, אך האמת היא הרבה יותר פשוטה.
אחרי טיול מקיף של 46 יום, רק בחבל אחד- חבל יונאן, אני יכול להגיד כי כל אלו הם אמת, אך בכדי לראותם צריך לנוע בין הכפרים ובין האתרים השונים באמצעות תחבורה ציבורית, להתערות באוכלוסיה ורק ככה לראות באמת את המיוחד של ארץ זו בכלל ומחוז זה בפרט, כפי שתוכלו לקרוא בסדרת הכתבות בהמשך.

הכנות לטיול
כהכנה לטיול השגתי מידע רב מאתרים שונים באינטרנט שלגביהם אתייחס בפרק נפרד בהמשך, אך את עיקר המידע אספתי מתוך האתר הסיני של רדיו סין (הלינק אליו הוא)

כמובן שבמהלך הטיול, אספתי מידע נוסף מהמקומיים, מתוך מפות שרכשתי בכל יעד שהגעתי אליו, או סתם כך תוך עצירה במקום/אתר שנראה לי מעניין ולא היה לי לגביו מידע מוקדם.
את כל המידע המוקדם שהשגתי העליתי על טבלת אקסל, אשר בה ציינתי את שם האתר הסיני באותיות בעברית ובתעתיק האנגלי (פין-אין) לשפה הסינית, וכמובן גם בכיתוב בסינית. המטרה לכך היתה להעזר בהצגת שם האתר למקומיים, שברובם אינם דוברים ו/או קוראים אנגלית, ולהבטיח שאגיע ליעדי.
בצד כל אתר רשמתי את הערכת הזמן שיידרש על מנת לבקר בו, וזאת לאור המידע שאספתי לפני הנסיעה, בטבלה שתצורף בהמשך כתבה זו, כמו בכל כתבה בהמשך, המסלול וחלוקת האתרים וימי השהות בכל מקום, הם כבר למעשה המסלול המלא שעשיתי.

לטיול כזה רצוי ומומלץ לא לצאת לבד, וכל אחד יבחר לו את בן או בת הזוג המתאימים, אני למזלי הטוב בחרתי את בת הזוג, שנתנה לטיול זה ערך מוסף מעבר לפן החברתי, גם בפן האישי ולא פחות חשוב בידיעה ובשליטה שלה, אפילו באופן חלקי, בשפה הסינית, ואת היתר פתרנו באמצעות שיחון, תנועות ידיים או מציאת דוברי אנגלית מבין הסינים.
נכון הוא שגם במהלך הטיול ישנם מפגשים עם מטיילים אחרים, ישראלים, טיילים ממדינות שונים וכמובן גם סינים, ומפגשים אלו, ככל שהם מפגשים נחמדים המוסיפים המון לטיול, עדיין אינם תחליף נאות לבן-בת זוג קבועים.

סין וחבל יונאן- על קצה המזלג
לא ניתן להתחיל בתיאור הטיול מבלי לכתוב מעט מידע על סין עצמה ועל יעד הביקור עצמו.
סין כידוע נמצאת במזרח הרחוק והיא גובלת במזרח עם האוקינוס הפסיפיק, בצפון מזרח עם רוסיה, בצפון מערב עם מונגוליה, במערב עם מספר מדינות (מצפון לדרום) קסחטאן, קירגיסטאן, טג'יקיסטאן, אפגאניסטאן, פקיסטאן והודו ובדרום שוב עם מספר מדינות (ממערב למזרח) הודו, נפאל, באוטאן, בורמה (מינאמר), לאוס וויטנאם.
מידע נוסף על סין וחבל יונאן ניתן לראות באתרים שציינתי קודם וגם באתרים הבאים:-
www.gotravel.co.il/

סין עצמה מחולקת לחבלים הממוקמים גיאוגרפית בהתאם למפה המצורפת.

חבל יונאן, שבו טיילתי ולגביו אני כותב את סדרת הכתבות הזו, נמצא בדרום-מערב סין, ממוקם בקצהו המזרחי של אזור גיאוגרפי זה, החבל עצמו גובל בדרומו עם בורמה, לאוס וויטנאם, במערב עם בורמה וטיבט (היום חלק מסין), בצפון עם חבל סצ'ואן ובמזרח -עם החבלים גויג'ואו ו- גואנגסי.

ראה מפת החלק הדרום מערבי של סין.
מפת האתרים המרכזיים של חבל יונאן ומיקומה ביחס לכל סין ראה במפה הבאה -

השם יונאן פירושו "מדרום לעננים" והחבל משתרע על 390,000 קמ"ר, פי 20 משטח מדינת ישראל.
הטופוגרפיה של החבל סובכת מאוד- המערב הררי, ואילו המזרח והדרום שייכים לאגן יונאן-גויג'ואו.
בגלל הטופוגרפיה החבל היה מאז מתמיד מבודד, ורק בשנת 1279 החבל נכבש ע"י קובאלי חאן המונגולי, בנו של ג'ינג'יס חאן, ולאחר הכיבוש סיפח אותה לשושלת יואן. מהפיכת הידע בימי שושלת יואן המונגולית גרמה לעליה דמוגרפית עצומה לחבל והגירה גדולה של אוכלוסיות מהצפון דרומה וקבוצות מיעוט נעו לדרום המחוז.
במהלך שלטונן של שתי השושלות האחרונות של סין מינג הסינית וצ'ינג המנצ'ורית, עבר האזור והאוכלוסיה שיוך לעם הסיני, אך למרות זאת הם נותרו בעל זהות תרבותית אתנית עד היום, ונכון לשנת 2008 מנה המחוז כ- 45 מליון איש, כאשר כ- 35% מהם בני מיעוטים (כ- 16 מליון).
מבחינה אתנית, זהו המחוז המגוון ביותר בסין, עם 25 קבוצות אתניות שונות, מתוך 56 המוכרות רשמית ע"י הממשל, ולמעשה 8 אזורים במחוז מוגדרים כ"חבלים אוטונומיים" של מיעוט כזה או אחר.
המיעוט הגדול בחבל הוא המיעוט ה- יי ובין המיעוטים נמנים :- טיבטים, מונגולים, וייטנאמים, באי (עם שבעבר הרחוק במאות 7-10 לספירה הצליח לקיים ביונאן ממלכה חזקה למשך כ- 300 שנה.
מיעוטים אחרים הם :- נאש'י- עם מוצא טיבטי שמקיים חברה מטריאכאלית, דאי- המשתייך לקבוצת העמים התאיים, ג'ואנג- מהעמים העתיקים בסין, ו- חווי- מוסלמים החיים ביונאן יותר מ- 600 שנה.
לכל מיעוט בחבל יש לבוש, מוזיקה ומחול האופייניים לו, דבר שיבוא לביטוי גם בתיאורים, גם בתמונות וגם בייחוד של חבל ארץ זה.

החבל מתהדר גם במגוון הגדול ביותר של חי וצומח בסין, עם צמחי בר של אזורים טרופיים וסובטרופיים, ממוזגים וקרים. מתוך 30,000 מיני צומח בסין, ניתן למצוא 18,000 זנים ביונאן.

נופי הקארסט בדרום סין מכסים 50 אלף קילומטרים רבועים, ומרוכזים בעיקר במחוזות יונאן, גְוֵיג'וֹאוּ וגואנגסי, עוד נתון חשוב שגם הוא יבוא לביטוי בתיאורים ובתמונות שיבואו בהמשך.
בירת של חבל יונאן היא קונמינג, הייתה עבורנו תחילת המסע, שאר הכתבות תתיחסנה לשאר חלקי החבל והכל ביחס לעיר הבירה של החבל.

מסלול הטיול בחבל יונאן

From סין מפות

קונמינג- בירת חבל יונאן

אל עיר זו ניתן להגיע מכל מקום ברחבי סין, בטיסה פנימית, אנו הגענו אליה בטיסה מבייג'ין שנמשכה כ- 4 שעות.
לעיר יש היסטוריה של למעלה מ-2,400 שנה, שבה כתוצאה מהיותה חלק מדרך המשי הדרומית שעברה דרכה, בדרך זו התקיים המסחר בין סצ'ואן ומזרח סין לבין טיבט, בורמה והודו, ובקונמינג התרכזו סחורות בדרכן מערבה ודרומה.
קונמינג היום היא המרכז הפוליטי, הכלכלי, התרבותי והמדעי של מחוז יונאן.
כמו כן קונמינג נהנית ממזג אוויר נפלא לאורך כל ימות השנה ולכן היא גם נקראת "עיר האביב הנצחי". כל עונה היא זמן טוב לבקר בקונמינג – החורף חמים והקיץ קריר ונעים והעיר חייבת את מזג האוויר הנוח בחלקו לכך שהיא ממוקמת 1,900 מטרים מעל פני הים.
בזכות כל אלו התחבבה קונמינג לא רק על התיירים, אלא גם על הסטודנטים הזרים, ובהם לא מעט ישראלים, שבוחרים בקונמינג לעיר שבה ילמדו סינית.
זאת עיר שבה הרוב הוא המיעוט ההאני והוא גם הדומיננטי בעיר, אך מתרכזת בה גם תרבות מיעוטים אחרים, ונדמה שדווקא בה אפשר לראות את כל הצבעוניות של המיעוטים השונים מרוכזת במקום אחד.

בעיר זו ישנם אתרים רבים, שלא כדאי לפספס, ולכן מומלץ להקצות לה מספר ימים, אנו היקצנו לה 3 ימים רצופים ורק ביום הרביעי יצאנו ממנה מזרחה. רוב האתרים שביקרנו בהם נמצאים בחלקה הצפון מערבי של העיר ומשם דרומה עד לאגם דיין dian chi.
בעיר ישנם יעדים נוספים, שלא תויירו על ידנו, ולכן מי שירצה לבקר בהם צריך להוסיף ימים למסלול המתואר בהמשך.
את מסלול הטיול בעיר ניתן לראות במפה המצורפת, כאשר האתרים מודגשים עליה.

From סין מפות

את טבלת הטיול והיעדים בעיר זו וכל האתרים שבו, ראו  בטבלה המצורפת

מסלול היום הראשון 17/4/2011

מלון  uchoice בקונמינג, שבו התאכסנו, ממוקם על גדות נחל פאן לונג pan long, מעט מזרחה לאגם הירוק green lake ומעט צפונית לעיר העתיקה ,הגענו  אליו לקראת צהריים ומיד יצאנו לסיור רגלי ליעדים הראשונים של יום זה.
את המסע התחלנו לאורך רחוב יואנטונג yuantong מערבה, מפינת רחוב צ'ינג-ניאן qingnian, כאשר מימין לצומת ישנו פארק גדול, כ- 10 דקות הליכה מהמלון, נמצא מקדש קטן וחמוד מאוד הנקרא יואן טונג yuantong.

מקדש יואן טונג yuantong

זהו המקדש הבודהיסטי הגדול והחשוב ביותר בקונמינג שנותר פעיל עד היום.
המקדש נבנה בשלהי המאה ה- 8 לספירה בתקופת ממלכת נאנג'או ששלטה אז ביונאן, והוא נבנה מחדש בתקופת ששולת צ'ינג.

From כתבות קונמינג

המקדש כולל מספר מבנים שאחד מהם עמד במרכז אגם, ובכל המבנים היו פיתוחי עץ מרשימים, אחרי סיום הסיור במקום שלקח קצת מעל חצי שעה שמנו פעמינו מערבה לכיוון האגם הירוק green lake או בשמו האחר אגם האיזמרגד.

האגם הירוק green lake

אחרי הליכה של כ- 30 דקות הגענו לכניסה לפארק האגם, והתחלנו לטייל בו, כבר בתחילה שמענו מכל עבר צלילים מוזיקליים, וכמובן שהתחלנו ללכת לכיוון אחד מהם, ולהפתעתנו נתקלנו בקבוצה של רקדנים ונגנים בתלבושות מסורתיות, הנעים במעגל ובריקוד לצלילי מוזיקה מונוטונית אך קצבית המנוגנת בכלים מיוחדים, כמובן שמיד הצטרפנו למעגל הרוקדים והצטלמנו אתם, הכל היה כל כך קסום שפשוט לא רצינו לעזוב את המקום, ורק לאחר למעלה משעה המשכנו לנקודות אחרות בפארק. גם שם היו קבוצות של נגנים, זמרים  ורקדנים מכל הסוגים. רק לקראת ערב כאשר כבר התחיל להחשיך התחלנו לחזור לכיוון בית המלון.

סרט ווידאו של הריקודים

בבירור עם המקומיים הבנו כי בכל סוף שבוע, מתקיים דבר דומה  כאשר כל המקומיים, מכל המיעוטים, באים לפארק להשתעשע, לרקוד, לשיר ולשמוח עם אחרים.

בערב אחרי שחזרנו למלון, שמענו שוב מוזיקה מחוץ למלון, ובמבט מהחלון החוצה ראינו שברחבה שמעבר לנהר, ישנן קבוצות של רוקדים הנעים לצלילי מוזיקה, כל קבוצה לצלילי מוזיקה ומקצב שונים.

From כתבות קונמינג

בגלל העייפות מהטיסות לסין ולקונמינג, והטיול הרגלי של אותו יום, העדפנו ללכת לישון והבטחנו לעצמנו לראות את כל אלו מקרוב בימים הקרובים.

מסלול היום השני 18/4/2011

בבוקר התעוררנו למוזיקה שבקעה מבחוץ ושוב ראינו קבוצות שונות של רוקדים או מתרגלים טאי צ'י לצלילי מוזיקה ברחבה שליד המלון ומעבר לנהר.
ירדנו למטה על מנת לראות מקרוב את המתעמלים והרוקדים, ואחרי ארוחת הבוקר יצאנו  באוטובוס מקומי מערבה לאורך רחוב יואנטונג yuantong עד לאגם הירוק, והמשכנו משם לדרום מערב עד לאגם דיין dian chi אליו הגענו אחרי כחצי שעה שכלל הליכה מהתחנה הסופית ועד הכניסה לפארק.

אגם דיין dian chi
האגם הוא מקווה המים הגדול ביותר באזור קונמינג ובמחוז יונאן כולו, ובכניסה לאגם ישנו פארק גדול ויפה.

From כתבות קונמינג

מיד בכניסה לפארק נתקלנו שוב בקבוצה של רקדניות המבצעות  מחול עם מניפה, ולא רחוק מהן קבוצת נגנים שניגנו על כלים מיוחדים שלוו בשירה של זמרת סינית מקומית.

סרטון מחול המניפה

מדובר בפארק ארוך במיוחד שיש בו גם איזור של מתקני שעשועים לילדים, פסלים סביבתיים מודרניים והרבה אווירה טובה. הליכה לאורך הפארק תוך היצמדות לשמאל, לאורך הנחל, תביא אתכם בסופו של דבר לרציף סירות שישיטו אתכם לסוף התעלה המקשרת בין הפארק לאגם עצמו, ולמעשה, לתחילת האגם בחלקו הצפון מזרחי.
במהלך השייט תוכלו לצפות בדייגים מקומיים או בחקלאים המעבדים אדמות לאורך תעלה זו, וכמובן בעפות מים וגידולי צמח הלוטוס.
התחנה האחרונה של השיט היא בסמוך לרכבל שבאמצעותו ניתן לעלות להרים המערביים xishan של העיר שעליהם ממוקמים מקדשים שונים כולל שער הדרקון long men, הנמצאים בצדו המערבי של האגם.

שער הדרקון וההרים המערביים
הנסיעה ברכבל אליהם נעשית מעל התעלה והאגם והנוף הנשקף על העיר, הוא משהו שלא כדאי לפספס.  להרפתקנים שביניכם, המעונינים לעלות להר ללא הרכבל, יכולים פשוט לחצות את הגשר לצד השני של התעלה והאגם ומשם לטפס בשביל עיזים להר, טיפוס לא קל במיוחד של 2.6 ק"מ.

במהלך הנסיעה ברכבל להר,  שדרך אגב מוחלף בדרך ברכבל אחר, עוברים מעל וליד מקדשים ופוויליונים עד לתחנה האחרונה, מקדש שער הדרקון נמצא בסמוך אליה משמאל. הכניסה למקדש בתשלום, והסיור בו מאפשר מבט נוף פנורמי על כל העיר והאגם שמדרומו.

From כתבות קונמינג

שימו לב כי ממש לפני הכניסה לשער הדרקון, ישנה פנייה ימינה המטפסת להר בשביל מסודר הכולל מדרגות, שמביא אתכם בסופו של דבר גם לנקודת מבט פנורמית על העיר והאגם וגם מובילה למקום המכונה יער האבן הקטן, שהוא למעשה אזור קרסטי המדמה את יער האבן עליו נדבר בפרק הבא.
במהלך הטיול בשער הדרקון פגשנו ב- 3 ישראלים שמהם למדנו כי באותו ערב, ערב חג הפסח, מתקיימת סעודת חג וקריאת ההגדה בבית חב"ד שבעיר ושזו הפעם הראשונה שהדבר מתקיים בעיר זו, וכמובן הזמינו אותנו להשתתף בסעודת החג.
אחרי סיור בהר שנמשך 2-3 שעות, חזרנו לנקודת ההתחלה של הרכבל הראשון, ומשם לקחנו מונית למקדש הבמבוק.

מקדש הבמקבוק si qiongzhu

הנסיעה למקדש נמשכה קצת למעלה מחצי שעה והמונית הביאה אותנו לשער המקדש, והיות וראינו כי אין במקום תחבורה חזרה, בגלל מיקומו של המקדש, סיכמנו עם הנהג שימתין על מנת שניסע אתו חזרה העירה, וכך היה.
היות והיה מדובר כבר בסוף היום, שמנו לב במהלך הסיור במקדש היפהפה להפליא, המטופח והמרשים, כי בכל פעם שאנחנו עוזבים מבנה מסויים, סוגרים אותו מיד אחרינו, הסיור במקדש שהיה מהנה וחוויתי במיוחד הסתיים בתום כשעה.
מדובר במקדש בוהיסטי קטן שנשרף אי שם במאה ה-15 ונבנה מחדש בסוף המאה ה- 19 בסיוע של האומן הסיני מסצ'ואן לי גואנג שיו, והא עשה זאת בדרך מקורית ומרתקת ע"י בניית פסלים ריאליסטים הנותנים למסתכל הרגשה שהם חיים ומבטאים תחושה של תנועה.

From כתבות קונמינג

חזרנו לעיר ולבית המלון, ומיד התארגנו לקראת ערב סדר פסח שארגן חב"ד, כולל קבלת כתובת מקום הארוע, איתורו באמצעות העובדים בקבלה, ובירור כיצד להגיע אליו, ובשעה היעודה שהייתה שעה בעייתית, שעת סיום העבודה וארוחת הערב של הסינים, ולכן היה קשה למצוא מונית, נסענו למקום המפגש לליל הסדר.

במקום פגשנו עוד כמה עשרות ישראלים, יהודים המתגוררים בארצות קרובות ומטיילים בסין, גם סינים שהם בני לוויה של ישראלים או יהודים, וגם סינים שהם המורים של הישראלים שרובם לומדים שם את השפה הסינית.
אחרי זמן מה התישבנו לאורך השולחנות והתחלנו לקרוא את ההגדה, חוויה מיוחדת במינה במיוחד כשהיא מתרחשת במקום כל כך מרוחק, ושיא הסדר היה כאשר אחד מהתלמידים לסינית תרגם את השיר "מה נשתנה" לסינית וכולנו שרנו אותו בסינית, ומצ"ב התרגום של מילות השיר בסינית.

From כתבות קונמינג

אחרי כל אלו חזרנו למלון לאגור כוח ליום המחרת.

מסלול היום השלישי 19/4/2011

התכנון ליום זה היה לבקר בעיר העתיקה, ובמספר רחובות ויעדים מיוחדים בתוככי העיר העתיקה או בשולייה, ולכן היה ברור לנו שהכל יכול להתנהל בקצב רגוע יותר .
את הבוקר התחלנו בסיור בגדה השנייה של הנהר שליד המלון, ותוך התערות עם הרקדנים ומתעמלי הטאי-צ'י, שהיו בכל מקום, בפארק שלאורך הנהר, ובתוך כך נתקלנו בסינים המכינים תפאורה סינית לארוע כלשהו.

סרטון

תמונת הכנת התפאורה

אחרי כל אלו התחלנו ללכת רגלית לכיוון העיר העתיקה המתוחמת ברחובות - רחוב צ'ינג-ניאן qingnian במזרח, רחוב רנמין מערב west renmin בצפון, ברחוב רינג מערב west ring במערב ורחובות צ'יבה xiba וצ'ימבי jimbi בדרום.
לצורך כך יצאנו מהמלון דרומה ברח' צ'ינג-ניאן ופינת הרחוב רנמין מערב פנינו ימינה, ואחרי כמה מאות מטרים פנינו שמאלה לרחוב קטן שהיה רחוב שכולו בעלי מלאכה העושים חותמות מכל סוגי החומרים כולל אבן ושן. ביציאה מהרחוב חזרה לרחוב הראשי ראינו ממול משהו הנראה כמקדש, אך בפועל כאשר הגענו אליו התברר כי זהו גן מטופח מאוד ויפה המשמש קבוצה של אומני ריקוד וגם מקום מפגש ובילוי לאוכלסיה המבוגרת.

From כתבות קונמינג

המשכנו ברחוב הראשי מערבה וראינו מצד שמאל גן גדול שבהמשכו שוב נמצא מבנה הנראה כמקדש, אך גם במקרה זה התברר כי מדובר במבנה ממשלתי שמשמש כמרכז לכינוסים פוליטיים, אך עיצוב הגג כשל מקדש.
בהמשך הדרך הגענו לפינת רחוב זנגי zhengy שאליו נחזור בהמשך, ואותו קל לזהות לאור הקשת הבנוייה בפינת אחת של הרחובות,

ואחרי שעברנו אותה המשכנו מערבה ולפני הפינה של רחוב דונגפנג dongfeng פנינו שמאלה לתוך הרחובות הקטנים של העיר העתיקה ונתתנו לעצמנו ללכת לאיבוד בתוכם ובתוך כך לתת הצצה לחצרות בתים, לשבת ולשתות תה בבית קפה מקומי ובקיצור לראות את החיים האמיתיים של המקומיים.

From כתבות קונמינג

בשלב מסוים יצאנו שוב לרחוב דונגפנג dongfeng והמשכנו בו לדרום מזרח במטרה להגיע למוזיאון של מחוז יונאן, שהכניסה אליו היא בתשלום סמלי של 1 יואן עבור שמירת החפצים בכניסה שגם אותו מקבלים חזרה ביציאה.
נכנסנו למוזיאון וסיירנו בשתי קומותיו, שם נחשפנו לתרבות, פרטי הלבוש, תכשיטים, כלי עבודה וכלי מלחמה שהיו בשימוש באזור וחלקם עדיין קיים.
סיור במוזיאון תוכלו לעשות באמצעות הסרטון הבא -

כאשר יצאנו מהמוזיאון שמנו פעמינו לשוק הלילה הנמצא בקרבת מקום ולשם כך, פנינו מיציאה של המוזיאון ימינה, ובסוף אותו רחוב שמאלה ומיד ימינה ונכנסים למתחם שהוא למעשה מתחם של מועדוני לילה ומסעדות ומועדוני ריקודים, וזה ממש לא היה מה שחשבנו שוק של אוכל אוטנטי.
ביציאה מהמקום גילינו כי לא רחוק משם ישנו שוק של פרחים וציפורים, אך היות ולא ידענו היכן הוא נמצא לקחנו מונית ותוך מספר דקות הגענו אליו, ואמנם השוק צבעוני ומעניין ובילינו בו כשעה.

From כתבות קונמינג

משם המשכנו דרומה ומזרחה לרחוב צ'יבה xiba והמשכנו לאורכו מזרחה עד למפגש עם רחוב ג'ימבי jimbi שם מתחיל רחוב זנגי zhengy בכיכר ענקית ומרשימה הכוללת מזרקה ופיסול סביבתי, הרחוב עצמו הוא רחוב רחב של חנויות ומשמש כמרכז קניות, כולו מרושת בפנסי לילה סיניים אדומים ולכן יפה לראות אותו גם בלילה, אך היות והגענו למקום עדיין באור יום, נכנסנו למסעדה מקומית לאכול ולחכות לרדת החשיכה.

בסיום כל אלו חזרנו למלון להתכונן ליציאה להמשך הטיול ובתחילה מזרחית ודרומית מזרחית לקונמינג. כחלק מההתארגנות בדקנו מהיכן צריך לקחת את התחבורה מזרחה ודאגנו כי הדבר יירשם על פתק כולל בסינית כך שנוכל להציג זאת לנהג המונית בבוקר, וכולל לברר מתי יוצא האוטובוס הראשון ומשך זמן הנסיעה הנדרש בכדי להגיע לתחנת היציאה, הנמצאת בשוליה המזרחיים של העיר.

האתרים שלא ביקרנו בהם בקונמינג הם:- world horti expo garden בצפון מזרח העיר שבו נמצא גם מקדש הזהב, east baisha river reservoir במזרח העיר וגם fenghuangshan mountain ecological park שאף הוא נמצא במזרח העיר, וכמו כן yangzonghai lake הנמצא בסמוך לעיר ממזרח לה.

את התמונות הנבחרות של כל ימי השהות בקומינג ראה בלינק הבא -

את הכתבה החוויתית של השהות בקונמינג מפי שותפתי לטיול תוכלו לקרוא בלינק הבא-

לכתבה הבאה שלי לאתרים שממזרח לקונמינג פנו ללינק הבא-

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.