07 אפריל, 2008

גיאורגיה (גרוזיה)- ארץ גיזת הזהב ודרך המשי-למערות ורדזיאה Georgia-Land of the Golden Fleece and the Silk Road-vardzia caves

מטביליסי Tbilisi מערבה עד קוטאיסי kutaisi,
ומאוני oni דרומה עד ורדזיאה vardzia

לכתבה הקודמת ממערב לטביליסי כנס ללינק הבא-

בחלק הקודם תיארתי את המסלול מערבה מטביליסי, עד לקוטאיסי ואוני, ובכתבה זו נתאר את האתרים לכיוון ורדזיה. בכדי להמשיך לכיוון זה אחרי החזרה לכביש הראשי קוטאיסי-טביליסי, צריך לנסוע מזרחה עד לעיר חאסורי khasuri.

גלריית התמונות לפרק זה, היא גלריית התמונות שנרשמה בכתבה הקודמת.

העיר חאסורי khasuri

שוכנת על הדרך בין גורי לקוטאיסי, מערבה לגורי וכ- 20 ק"מ מכנסיית סמטאביסי. היא ממוקמת בנקודת החלטה האם לנסוע ממנה דרומה לכיוון עיר המערות ווארדזיה, ושמורת הטבע בורדזומי, או מערבה לכיוון קוטאיסי. תיאור האתרים בהמשך יהיה בציר דרומה ורק אח"כ בציר מערבה. מכאן ודרומה נכנסים למחוז מסחאטי וג'אוואחאטי meskheti& javakheti.

העיר ושמורת הטבע בורדזומי bordzomi

נסיעה מהעיר חאסורי דרומה כ- 20 ק"מ תביא אותנו לעיר בורדזומי. העיר נחשבת כאתר נופש ומרפא בהרי הקווקז הנמוך, וידוע בעיקר בגלל פארק המים המינראליים הגדול שבו, ששימש גם למילוי ומכירה של בקבוקי מים בכל רחבי ברית המועצות לשעבר, ומעיינות גפרית המשמשים לתיירות מרפא. תוך כדי חציית העיר מצפון לדרום, הכביש נמשך לאורך נהר mtkvari החוצה את העיר, ובגשר הברזל השני או השלישי פונים שמאלה, חוצים את הגשר ושוב פונים שמאלה ומגיעים לפארק בורדזומי. בנסיעה בכביש המוביל לפארק, חשוב להסתכל על מרפסות הבתים הצבעוניות, וכאשר מגיעים לפארק עומדות בפני המטייל שתי ברירות:- לפנות לרכבל הנמצא מימין לכניסה לפארק, ולעלות אתו בעלות של 1 לארי למסעדה הנמצאת על ראש הצוק מעל הפארק, ולערוך במקום אתנחתא קטנה, ולא לשכוח להסתכל בעליה, בירידה ותוך כדי השהייה למעלה על הנוף שמסביב. או, להיכנס קודם לאתר, גם כאן בעלות של 1 לארי, ולהתחיל לטייל בו לכל אורכו, כאשר ממול לכניסה ישנו פסל אדם שמצלם וישנה שדרת עצים שחלקם אמיתיים וחלקם לא, מצד שמאל ישנו מבנה ששימש למרפא וספא, בסמוך לכניסה בתוך הפארק מצד ימין, ניתן לבקר בדגם תלת מימדי של גיאורגיה, גם זאת בעלות של 1 לארי, ובהמשך לתוך הפארק ישנה ברזייה של מים מינראליים, בטיול לאורך הפארק, תצפו בית קולנוע, מתקני משחקים המשמשים גם כמגרש משחקים של ילדי העיר, הטיול לאורך הפארק הוא מרגיע ביותר, היות והוא נעשה לאורך אחד מיובלי הנהר החוצה את העיר. אחרי סיום הביקור בפארק ובהנחה שלא לנים בעיר, אזי ממשיכים לנסוע דרומה, וממש ביציאה מהעיר כאשר תראו בניין דירות גבוהה הצבוע בצבעי צהוב, כחול וכתום ולאחר שנוסעים בכביש/גשר שנראה ככביש תלוי על פי תהום, עוברים אותו מעט, מגיעים מימין לכניסה למבנה מנהלת שמורת הטבע. כאן ניתן לקבל הסברים על הפארק, לקבל מפות של מסלולי הטיול הרגלי, והסברים על החניות לאורך המסלולים וכמובן נקודות ההתחלה של כל מסלול וכיצד להגיע אליו. שמורת הטבע בורדזומי, היא אחת משמורות הטבע בגיאורגיה, אולם הגדולה מביניהן. השמורה המשתרעת מערבה לעיר, והכניסות אליה נמצאות מסביב לשמורה, ורק אחת מהן נמצאת בקרבת העיר. השמורה נוסדה בשנת 1995 בעזרת ממשלת גרמניה ואונסקו, שטחה כ-300 דונם ( 76000 אקר) והיא מכסה 8% משטח המדינה כולה, והיא הוקמה בכדי להגן על היער ששימש מקום מחיה של האייל הקווקזי, ובעלי חיים אחרים כגון:- הגב החום, עז הבר, יחמור ועוד . פרטים נוספים יפורטו בהמשך בחלק שיעסוק בשמורות הטבע. מסלול מאתגר של חצי יום הליכה, שלא שייך לשמורה, מתחיל בעיירה chobiskhevi הנמצאת 12 ק"מ דרומית מערבית לכניסה לשמורה, ומעט צפונה לכניסה למסלול מס' 6. מעיירה זו פונים מערבה, בדרך כבושה, המובילה מתחת לכבלי הרכבת ולאורך הנהר עד ל- dabatsveli plateau בגובה 1800 מ', אחרי 15 ק"מ מגיעים לאגמים ביער, לממשיכים בדרך זו עוד כ- 16 ק"מ מגיעים עד בקוריאני. מבט על מסלול זה ניתן לראות בנסיעה מבורג'ומי לבקוריאני כמפורט בהמשך.

מנזר טימוטאסובאני timotesubani

בכדי להגיע למנזר זה, צריך מהיציאה הדרומית של בורדזומי לפנות מזרחה לכיוון gujareh, ולנסוע בדרך העולה לגב ההר לכיוון העיר באקוריאני, מרחק של 10 ק"מ. הנסיעה היא לאורך קניון צר ויפה. מנזר זה הנקרא "מנזר הבתולה הקדושה" נבנה במאה ה-10 מאבן/לבנים אדומה, והקירות הפנימיים מכוסים בציורי קיר מרהיבים השמורים יפה שצוירו במאה ה- 13.

העיירה באקוריאני bakuriani

נסיעה מהמנזר של עוד 10 ק"מ לדרום מזרח, תביא אותנו לעיירה זו, שהיא עיירת נופש וסקי בקווקז הקטן בגובה 1700 מ', באזור הררי ויפה, שסביבתה מיוערת בצפיפות, ועקב הגובה, המקום נעים כאן גם בקיץ. כיום יש בעיירה תנופת בנייה אדירה של בתי מלון, אך רוב תושבי העיר מתפרנסים עדיין מחקלאות, חטיבה ועיבוד עצים כמו גם מתיירות. עיירה זו יכולה לשמש כמקום לינה, במידה שהדבר לא נעשה בבורדזומי. מכאן אפשר לצאת לרכיבת אופניים לא קשה עד להר kochta לגובה 2155 מ' לאורך הדרך מבאקוריאני לאגם טבא-טובסטקורי ועד למעבר הרים טסרו 2454 מ' והדרך מתחילה באספלט וממשיכה בשביל לאורך היער. כמו כן, ניתן לצאת מצפון מזרח לעיירה, לטרק קצר של 3 ק"מ לכפר didi mitarbi ומשם הטרק יכול להמשיך במסלול מעגלי של 5 ק"מ חזרה לבאקוריאני. טרק נוסף של 8 ק"מ יוצא לכפר cichisdziri שהוא במקור כפר יווני עם מעיינות חמים בקרבתו. לאלה המבקשים לעשות את כל המסלולים הללו, יש לתכנן את זמן השהות בהתאם.

אגם טבא-טובסטקורי tba tobasts'kuri

בכדי להגיעה לאגם זה ממשיכים מבאקוריאני דרומה כ- 10 ק"מ עד למעבר ההרים cxratskaro pass, הדרך המובילה למעבר ההרים היא דרך יפה, שהנוף ממנה מרהיב, הכוללת תצפית על הר שחארה, ניצים, פלגי מים ופריחה, כולל מבט על בורדזומי העיר ושמורת הטבע והעמק של השמורה והנהר החוצה אותו, אולם בחלקה היא גובלת בקו צינור הנפט מבקו לאזרביז'יאן ומשם לאירופה, לכן אסור לצלם במקום, ראו הוזהרתם, היות ואם כוחות הצבא המאבטחים את הציר הזה, יבחינו שצלמתם, אזי סביר להניח שיחרימו לכם את המצלמה. מיד אחרי המעבר ואחרי נקודת הביקורת של הצבא ובדיקת הדרכונים, לוקחים את הדרך השמאלית (מזרחה). שימו לב שמיד אחרי המעבר מצד שמאל וימין יש פריחה של צמחיה הררית וצבעונית, וזאת בנוסף למתחמי המרעה של המקומיים, וגם כמה ציפורי עיט שניתן לצפות בהם. בהמשך הדרך ישנו גשר עץ, שאחריו ממשיכים שמאלה, עד שבשלב מסוים נגלה לעיניכם האגם, ובהמשך הדרך מגיעים לכפר בשם זה, ולשולי האגם. זמן הנסיעה הוא כ- 1.5 שעות.

מבצר חארטויסי khertvisi

המשך הדרך מהאגם דרומה, בכדי להגיע למבצר זה, יכולה להיעשות בשני דרכים:- האחת הקלה והמהירה יותר, היא לחזור למעבר ההרים, ומשם לפנות שמאלה (דרומה) עד לעיירה akhalkalaki, הנמצאת על כביש A306 הממשיך שמאלה לארמניה השכנה, או השנייה, להמשיך מהאגם דרומה, לאורך הדרך הממש לא נוחה, דרך כפרים שכוחי אל, אם היופי המיוחד שלהם, עד לעיירה akhalkalaki, ומשם לפנות ימינה עד לצומת הפונה לכיוון ורדזיאה, צומת שהמבצר יושב מעליה, הכניסה למבצר היא מהדרך היורדת לורדזיאה. בצומת כאמור נמצא המבצר המרשים שנבנה במאה ה- 10 על מצוק ושהורחב במאה ה- 12 ע"י המלכה תמר, וזוהי התחנה האחרונה לפני מתחם ורדזיאה. המקום נמצא מעל חיבור הנהרות ג'אוואחטי javakheti וארטאני artaani מקום אסטרטגי שחייב כל אויב לעבור במקום זה, ומגדל העוז (הקיפ) הוא מרובע, וחומות המבצר החיצוניות אדירות ומהם יורדות שתי מנהרות אל הנהר ג'אוואחטי.

אגם צ'ונדה tsunda

אגם שנוצר עקב בקע וולקני שהתמלא במים ומוקף בקני סוף, ונמצא בדרך לורדזיאה מצד שמאל של הדרך. האגדה המקומית מספרת, כי בזמן הכיבוש הטורקי הגיאורגים שלאורך הגבול ברחו לכיוון העיר בורג'ומי, ושמו את הזהב שלהם בתיבת מתכת, וכאשר הצבא הטורקי השיג אותם ליד אגם זה, והיות שלא רצו שייהנו מהשלל, השליכו את התיבה לאגם, ולדעתם זוהי הסיבה שמדי חורף, כאשר יש ברקים, מכה ברק באגם.

מתחם מערות ורדזיאה vardzia

נסיעה דרומה של כ- 10 ק"מ מהמבצר, לאורך הנחל, יביא אתכם למתחם מערות אדיר זה. שימו לב כי כ- 2 ק"מ לפני המתחם מצד שמאל, יש עוד קבוצת מערות vanis kvabebi, שמהדרך ניתן לראות רק את הקצה שלהם, וכמו כן קתדראלה kumurdo הנמצאת ממש על אם הדרך. מתחם המערות נחצב על מצוק בצלע הר ארושלי erusheli ע"י המלך ג'ורג' השלישי במאה ה- 12 (1185-1189), ומעל אפיק נחל (קורה) מטצווארי, המתחם נמצא בתחומי אזור מסחאטי meskheti, ובסמיכות לגבול הטורקי, רק 12 ק"מ, ומשויך בחלק מהמקומות למלכה תמרה ושוטא רוסטאבילי המשורר של הפואמה האגדית . האגדה מספרת כי שם המקום נובע מדברי תמרה הגדולה, שבהיותה ילדה הלכה לאיבוד במבוך המערות, וכאשר קראה למחפשים צעקה, "אק-ואר-דזיה" שפירושו "אני כאן דוד". המקום שימש כאתר התבודדות לכ- 2000 נזירים, והמשך הרחבת המקום ע"י תמרה הביא לכך שמספר הנזירים גדל ל- 50000 שחיו בקרוב ל- 3000 מערות שנחצבו ב- 13 מפלסים, על פני שטח באורך 350 מ' ובגובה של 40 מ', כאשר מעל 300 חדרים, מתוך ה- 600, שימשו את תמרה כמקום מגורים ומסתור בעת צרה, והמערות כולן מחוברות בתעלות ארוכות. גם כיום קטע מהמערות נמצא בשימושם של נזירים, ולכן קטע זה אסור לכניסת מטיילים. כמו כן עד היום ממשיכות החפירות במקום, לגילוי מממצאים נוספים וחשיפת מערות נוספות. המקום כלל 28 בתי-בד, 15 כנסיות, ספריה, חדר החסנה של תרופות, בארות, מקור הספקת מים ומתקני סניטציה, וחלק ממערכות המים עדיין פועלות ויכולות לספק מי שתייה.

כנסיית האיסוף- נמצאת במכלול הכנסיות ששופצו במקום, ושהאגדה מספרת כי ממנה נאספה תמרה השמיימה, ויש בה ציורי קיר משנת 1184,ובכלל זה דיוקנה של תמרה לפני היותה מלכה, לצד אביה. אחת המחילות מובילה לבריכה שנוצרה מנטף שקיים מהתקרה ובריכה זו מכונה בשם המקומיים "הדמעות של תמר". הכניסה למתחם בתשלום של 5 לארי, אפשרית בחלקה ברכב, עד ממש לפני תחילת הדרך המובילה למערות, אך שימוש ברכב לא יאפשר למטייל לסיים את הסיור ולצאת ממתחם המערות באחת מהדרכים ששימשו בעבר העתיק, כניסה למתחם, וכמובן הדרך השנייה היא ברגל, מה שמחייב מאמץ מסוים, רק בכדי להגיע לתחילת הסיור במערות. הסיור במערות עורך לפחות שעה וחצי, כך שביחד אם העלייה והירידה צריך לתכנן כ- 3 שעות לפחות. למי שיחליט לנון במקום, אזי יפה לראות את המתחם באור ראשון. הלינה יכולה להתבצע כיום בצימר היחידי הנמצא מצד שמאל, ממש לפני מעבר הגשר למערות, ובעתיד הקרוב בעוד אחד הנמצא כרגע בבנייה.

ספא מינראלים (ללא שם)

נסיעה דרומה של כ- 3 ק"מ מורדזיאה לכיוון הגבול התורכי ולאורך הנהר, יביא אתכם לקבוצת מבנים מצד שמאל, שבאחד מהם ישנה בריכת מים מינראלים, שאפשר לטבול בה ואף להתרחץ. אין חשש ממחלות, היות והמים נשאבים מבטן האדמה ומתחלפים כל הזמן, מקום ששווה לעצור בו לחצי שעה ולהתרענן במחיר 2 לארי לאדם.

מנזר הנזירות ורדזיאה העליון

נסיעה של עוד 3 ק"מ דרומה מהספא לכיוון הגבול הטורקי, יביא אתכם לפתחו של ערוץ קטן, שהכניסה אליו ימינה הוא ליד 2 בתי אבן, מימין לדרך, והליכה של כ- 2 ק"מ בתוך הערוץ תביא אתכם למנזר של נזירות, הממוקם במקום פסטורלי וייחודי. שווה מאוד לראות את המקום. המנזר הוקם במאה ה- 19, ויש בו כ- 21 נזירות שמכלכלות את עצמן ע"י גידולי ירק שונים, מקנה בקר ועזים ובריכות דגים, במקום לתאר צפו בתמונות והחליטו בעצמכם. המנזר עצמו שימש בימי השלטון הטורקי כאורווה או רפת ולכן כל הפרסקו שהיה בו נהרס.

מנזר ספארה sapara

בכדי להגיע למנזר זה, הנמצא 10 ק"מ מזרחית לאחאלטסיחה, צריך לחזור למבצר חארטויסי ובצומת לפנות שמאלה לכיוון צפון ואח"כ מערבה, ואחרי כ- 25 ק"מ מגיעים לעיר mikadze ואחרי שחוצים את נהר mikvari פונים שמאלה (דרומה) עוד כ- 3 ק"מ ומגיעים למנזר. בדרך למנזר זה עוברים דרך עיירה בשם aspindza המוכרת בהיסטוריה הגיאורגית כמקום הקרב המכריע להגנת המדינה שנערך בשנת 1770, בינם ברשותו של המלך erekle השני בראש 2000 חיילים שהביס צבא טורקי שכלל 10000 חיילים. המנזר שפירוש שמו "החבוי", מתוארך למאות ה-10-16 ונקרא כך כי עד שלא מתקרבים אליו לא מזהים אותו, והוא מכיל 12 מבנים כאשר מביניהם קתדראלת סנט סאבא, הוא הגדול ביותר. המקום הוא גם מתחם קבורה גדול של משפ' ג'קליס jakelis שהכריזו על המקום כמקום מגוריהם במאות 13-14. הארכיטקטורה וציורי הקיר מתוארכים למאה ה- 14 ובוצעו ע"י פארסדזי paresadze, מה שהופך אותה לאחת החשובות מבחינה אומנותית.

העיר ומבצר אחאלטסיחה akhaltsikhe

העיר היא הבירה המחוזית של מחוז סמטסחא-ג'אבאחאטי samtskhe-javakheti שהוא אזור הררי מיוער, עמקי נחלים, אגמים וולקנים וקניונים עמוקים, שיכול להיות אזור טוב לתצפיות נוף. העיר שפירוש שמה הוא "מקדש חדש" יושבת על אחד מיובלי נהר mikvari ובכדי להגיע אליה צריך לחזור ממנזר ספארה לכביש הראשי, ואז לפנות שמאלה (מערבה) ואחרי נסיעה של כ- 8 ק"מ, ואחרי שחוצים צומת כבישים שימינה מוביל חזרה לבורג'ומי וישר מוביל לתוך עיר זו.
דרך אגב, המשך נסיעה מערבה, אחרי עיר זו, תוביל אתכם לעיר החוף batumi, הנמצאת על ציר טיול אחר שיפורט בהמשך לאורך חופי הים השחור, ולכן לאלה שיש להם זמן, יכולים מנקודה זו להמשיך מערבה ולחבר את המסלול הבא למסלול זה, ולהגיע ל- kutaisi ממערב למזרח. הלינק למסלול http://www.seekingtheworld.com/2008/06/8.html.
המשך הנסיעה מערבה מעיר זו, כ- 8 ק"מ ואחר כך פנייה צפונה לעבר kutaisi בכביש A307, תאפשר למטייל להיכנס לשמורת בורג'ומי רק ממערב, ולדלג על הכניסות ממזרח ומצפון. בחלקה העתיק של העיר "רבאטי" נמצא המבצר בו ישנו מנזר ומוזיאון. העיר נבנתה ע"י הגיאורגים לפני 1200 שנים, והמנזר בתקופות שונות, הוסב פעם למסגד בעת הכיבוש הטורקי וחזר להיות שוב לכנסיה בימי השלטון הרוסי, ושווה לערוך סיור במקום הנמשך כשעה, ובעלות כניסה של 2 לארי. בסה"כ זה מקום טוב לעשות בו אתנחתא בדרך אל או מ.... לבאים לעיר זו מצפון, דהיינו מכיוון בורדג'ומי, ומבקשים לדלג על הנסיעה בדרך המובילה לאגם tabats kuri ודרומה, מעיר זו יוצאת הדרך למערות ורדזיאה ומנזר חרטויסי שתוארו קודם לכן.

לכתבה הבאה על מערות ורדזיאה כנס ללינק הבא-

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.