07 יולי, 2015

כך הצליחה איסלנד לצאת ממשבר עמוק ולחזור לשגשג


כך הצליחה איסלנד לצאת ממשבר עמוק ולחזור לשגשג

האי הקטן, שבו חיים 320 אלף איש בלבד, נקלע לפני שבע שנים למשבר חמור, כששלושת הבנקים הגדולים שלו קרסו ■ כיום שיעור האבטלה באיסלנד הוא 4% בלבד, התיירות פורחת, והתמ"ג צפוי לצמוח השנה ב–4%

מקור- ניו יורק טיימס  06.07.2015 שעה 07:11 פורסם בעיתון הארץ 6.7.2015


כשהמשבר הכלכלי הכה באיסלנד לפני שבע שנים, גודמונדור כריסטיאנסון, דייג חייכן בן 55, כמעט איבד את פרנסתו. הריביות על ההלוואות שלו זינקו ב-300%, והוא נאלץ למכור את שני מפעלי הדגים שלו ושתיים מבין חמש סירות הדיג שלו. "לא השקענו בדבר הרבה שנים, כי היינו עסוקים בתשלומי הריבית", סיפר.


כריסטיאנסון אינו היחיד שסבל מבעיות כאלה. ב-2008, לאחר ששלושת הבנקים הגדולים באיסלנד התמוטטו בתוך שלושה ימים, המטבע המקומי קרס, שוק המניות נפל ב-95% וחברות רבות על האי פשטו רגל. אך כיום, איסלנד משגשגת. שיעור האבטלה בה הוא 4% בלבד, קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה של 4.1% בתמ"ג ב-2015 והתיירות פורחת. כריסטיאנסון קנה לאחרונה את נאנוק, סירה משומשת מרוסיה, המיועדת למסע דיג לגרינלנד.


ההתאוששות של איסלנד בולטת מאוד, בשעה שאירופה מתכוננת שוב לאסון פיננסי. יוון, שהחמיצה בשבוע שעבר את תשלום החוב שלה לקרן המטבע, התקרבה בימים האחרונים יותר ויותר ליציאה מגוש היורו, תרחיש שהתממשותו תגרור אותה למשבר חמור אף יותר. בלי קשר לתוצאת משאל העם שהתקיים אתמול - האי־וודאות תשרור ביוון עוד זמן רב.



איסלנד אינה יוון. כאי קטנטן שבו 320 אלף איש, היא הצליחה להגיע להסכמה פוליטית בקלות רבה יותר מרוב המדינות. ביוון יש אוכלוסייה של 11 מיליון איש, תמ"ג של 242 מיליארד דולר - פי 16 מזה של איסלנד - והיסטוריה של אנטגוניזם פוליטי ושחיתות ממשלתית. שתי המדינות הגיעו למשבר חמור, אך בדרך שונה. יוון הוציאה יותר מדי. באיסלנד, הבנקים הפרטיים חגגו בהילולה שיצאה מכלל שליטה.

אבל איסלנד יצאה בשלום מהאסון הזה, בין היתר מאחר שהיה לה מטבע משלה, שפוחת, והודות להגבלות הון דרקוניות שהטילה. אם יוון תחזור להשתמש במטבע משלה בסופו של דבר, היא תהיה בגיהנום כלכלי בחודשים שלאחר עזיבת גוש היורו מבלי שאפילו תהיה לה הזדמנות לצאת מהמשבר.

כשהקרונה האיסלנדית קרסה ב-2008, שלושת הבנקים הגדולים בה היו נכסים בשווי גבוה פי עשרה מהתמ"ג של המדינה, והיא נהפכה ליעד לכסף חם. ואז, 85% מהמערכת הפיננסית קרסה. היות שלאיסלנד לא היה סיכוי לחלץ את הבנקים, היא פשוט נתנה להם לקרוס - אך הצילה את בעלי הפיקדונות המקומיים, בכך שהעבירה אותם לבנקים חדשים ובריאים.

הממשלה, בתמיכת קרן המטבע הבינלאומית, הטילה הגבלות שמנעו מהון לעזוב את המדינה, ואסרה על אנשים לקנות מט"ח או מניות זרות. במקום לקצץ בשירותים החברתיים, הממשלה העלתה מסים וגם הציעה מחילת חובות לבעלי משכנתאות. ולבסוף, איסלנד עשתה את מה שאף מדינה מפותחת אחרת עדיין לא עשתה: היא גזרה עונשי מאסר על בנקאים בכירים.

כשהבנקים קרסו, בעלי המניות איבדו הכל והנושים הזרים הפסידו מיליארדים, אך קיוו לקבל בחזרה חלק מנכסיהם. קרנות גידור בינלאומיות זיהו את ההזדמנות ורכשו חלק מהפוזיציות האלה במחירים נמוכים מאוד, וכשהכלכלה התאוששה, ערכן עלה. "אנחנו המדינה היחידה שאפשרה לקרנות גידור מטורפות להחזיק בבנקים שלה במשך שבע שנים", אומר כריסטיאנסון.

הגבלות ההון אסרו על קרנות פנסיה להשקיע בנכסים זרים חדשים. כיום, 75% מכספי קרנות הפנסיה מושקעים בהשקעות מקומיות. חברות השקעה ונדל"ן פרטיות צמחו בשנים האחרונות כמקומות להשקעת הכסף המקומי.

הפיחות הפך את היצוא לזול יותר ואת היבוא ליקר יותר. חופשה באיסלנד נהפכה לזולה יותר, מה שתרם למגזר התיירות, ובשוק העבודה, אם השכר ירד, איסלנד לא נאלצה להתמודד עם אבטלה משתקת כמו מדינות רבות באירופה.

ההתאוששות של איסלנד תעמוד בקרוב למבחן ממשי, היות שבאחרונה הודיעה הממשלה כי תתחיל להסיר את הגבלות ההון שהטילה בשיאו של המשבר. הגבלות ההון כמובן גם גרמו לא מעט בעיות לעסקים, מאחר שמשקיעים שחששו מהשפעתן עליהם התרחקו מהמדינה. ההשקעות הזרות נפלו והן עדיין בשיעור של 16% בלבד מהתמ"ג. אך בסופו של דבר אותן הגבלות, שתוכננו לכמה חודשים בלבד, נותרו על כנן במשך שבע שנים - ויצרו רשת ביטחון שבה איסלנד שיגשגה.


לכתבות נוספות בנושא זה כנס ללינק הבא-
http://www.seekingtheworld.com/2012/06/markerweek-1662012.html


הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seekingtheworld.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

thank for reading my blogge, hopfuly that you enjoyed it. תודה על קריאת הבלוג שלי ואני תקווה שנהנית ממנו.
יוסי לוי joseph levy