08 יוני, 2008

גיאורגיה (גרוזיה)- ארץ גיזת הזהב ודרך המשי-לאורך הים השחור Georgia-Land of the Golden Fleece and the Silk Road-allong black sea

מסלול לאורך חופי הים השחור וצפונה עד לחבל סוונאטי
וההר אוסבה usba בקווקז הגבוהה

לכתבה הקודמת לחבל קחאתי הבא- http://www.seekingtheworld.com/2008/06/7.html

מסלול זה המתואר מדרום לצפון, יכול לעמוד בפני עצמו לאלה המגיעים לגיאורגיה בדרך היבשה דרך תורכיה, אך לאלה המגיעים בטיסה לטביליסי, רצוי לשלבו, כולו או חלקו, במסלול חלק ד', ע"י סטייה מהמסלול הרשום בו מיד אחרי העיר akhaltsikhe והמשך נסיעה מערבה לאורך כביש A305 עד לבאטומי batumi, ומשם צפונה לפי האתרים השונים, המתוארים בפרק זה.
כותב שורות אלו רצה לעשות מסלול זה, דרך כניסה מטורקיה, כחודש לאחר הטיול הראשון, אך מסיבות שונות הדבר לא יצא לפועל ולכן התיאורים כאן התבססו רק על מידע כללי שנאסף על ידו ממקורות שונים, וזאת גם הסיבה מדוע חלק זה לא ילווה בתמונות.

העיירה ומבצר גוניאו gonio

נמצאים דרומית לעיר באטומי, מיד אחרי חציית הגבול דרך טורקיה, וליד שפך הנחל צ'ורוח choruh, בתחומי מחוז אג'ריאה ajaria, מחוז הנמשך מכאן וצפונה. האגדה מספרת כי כאן נהרג אספריטוס אחיה של הנסיכה/מכשפה מדיאה בניסיונו לעצור הארגונאוטים, גיבורי יוון, שחיפשו את "גיזת הזהב". המבצר שטחו כ- 50 דונם והוא השריד השלם ביותר של ארכיטקטורה צבאית רומית-ביזנטית, שנבנה במאה ה- 1, הכולל 17 מגדלי שמירה.

העיר באטומי batumi

עיר נמל לחוף הים השחור (שנקרא לפני 2500 שנה גם "הים המסביר פנים") ולא רחוק מגבול טורקיה, שאליה ניתן להגיעה קרקעית דרך מעבר הגבול בתורכיה מדרום, או בדרך המובילה מקוטאיסי ממזרח או ברכבת. זוהי עיר מסחר וטרמינל סחורות מאסיה בדרך לאירופה והיא נקודת הקצה לצינור הנפט של אזרבייג'אן וקזחסטן, לפני הטענתו למיכליות בדרך לאירופה, ובחלקה הצפוני נמצא הנמל הימי שהוא גם אחד השערים הימיים של גיאורגיה לאסיה ואירופה. בעיר שוק מקורה גדול, המחולק לפי סוגי המוצרים הנמכרים, שוק שנראה צבעוני וריחני. זוהי עיר תוססת, עם מקומות בילוי ובידור וגם דולפינריום, שהוא גאוות המקום, ולאורך החוף יש טיילת הכוללת מספר מזרקות. בעיר ישנו גן בוטני המכיל מעל 5000 צמחים שיובאו לכאן מכל העולם, וכמו כן מוזיאון ותיאטרון.

העיר קובולאטי kobuleti

עיירת נופש הנמצאת 27 ק"מ צפונית לבאטומי לאורך כביש A305, הנמצאת לחופי הים השחור.

העיר פוטי poti

זוהי עיר נמל ימי, השנייה של גיאורגיה המשמשת כנמל לסחורות ומוצרים שונים, וגובלת למעשה בשמורת הביצות קולחאטיס, הנמצאת כ- 40 ק"מ צפונית לקובולאטי לאורך כביש A305.

שמורת הטבע קולחאטיס kolkhetis

כוללת אזור ביצות שבליבו אגם פליאסטומי paliastomi, העשיר בצמחיה ובמים, שהוא בית גידול לסוגי עופות רבים ומקלט לציפורים נודדות מצפון אירופה. המקום תואר בספרות היוונית כמקום ששורר בו ערפל תמידי, שהאנשים המתגוררים בו הם שמנים וגבוהים, השותים מי גשם וראשיהם נוגעים בעננים. פרטים נוספים ראה בהמשך בחלק על השמורות.

העיר והמנזרים בזוגביבי zugbibi

נמצאת צפונית לעיר פוטי כ- 40 ק"מ, ובכדי להגיע אליה נדרש מפוטי לנסוע מזרחה כ- 20 ק"מ על כביש A305 עד העיר senaki, ומשם לפנות לצפון מערב ואח"כ צפונה על כביש M27 עוד כ- 20 ק"מ. המשך נסיעה לצפון מערב בכביש זה אחרי עיר זו, כ- 8 ק"מ, יביא אתכם לחבל אבחזיה הבדלני. מכאן וצפונה נכנסים לתחומי חבל סבנאטי svaneti ועקב בידודו של החבל, הנובע ממקומו הטופוגרפי ובתרוני, הוא סייע להתפתחות תרבות שונה ומובחנת משאר המקומות, שבה לביטוי בשפה, באמנות העץ ובשמירה על מנהגים קדם מצריים, וגם על המבנה השבטי שבעבר בה לביטוי ע"י בניית מגדלי שמירה מאבן. נהוג לזהות את החבל כחלק מקולכיס הקדומה. בדרך לעיר זו ישנם לפחות 2 מנזרים לאורך הדרך, שלא ידוע עליהם הרבה, ועוד 2 מנזרים נמצאים בסביבת העיר. עיר זו היא עיר הבירה של המחוז. בעיר נמצא ארמון דאדיאניס dadianis' שמסביבו גן מרהיב, שהיה מרכז תרבותי המחצית המאה ה- 19, שבו התגורר הנסיכה Ekaterina chavchavadze והבנוי בסגנון גותי וקלאסי.

העיר והמנזרים במאזארי mazeri

עיר הנמצאת בגובה 1700 מ' לרגלי הר אוסבה, בחבל סוונאטי svaneti שהוא אזור הררי גבוהה על גבול רוסיה בחלקה הצפון מערבי של גיאורגיה, הכולל את כל הערים שסביבה, ובעיר נמצא המוזיאון ההסטורי והאתני של האזור המכיל יותר מ- 5000 פריטים. בכדי להגיע אליה צריך להמשיך מהעיר הקודמת צפונה בדרך (לא ראשית) הנוסעת לאורך נהר inguri, כ- 80 ק"מ ומגיעים לחבל ארץ הררי ומבודד הנקרא סוונאטי. לאורך הדרך המובילה לעיר זו ישנם לפחות 7 מנזרים במרחק מה מצדי הדרך, ובסמיכות לעיר ישנם עוד 2 מנזרים.

העיר והמנזר במסטיאה mestia

היא עיר המחוז של מחוז סוונאטי svaneti שיש בו תרבות ייחודית, ובמקום ניתן לבקר בכנסיית המשפחה שיש בה ציורי קיר ובפנים ומבחוץ, ובאחד ממגדלי השמירה הקיימים והפתוחים לקהל. הבתים והמגדלים הצמודים להם נקראים בפי המקומיים מאצ'וביס machubis. בכדי להגיע לעיר זו צריך לרדת ממאזארי חזרה לדרך הראשית כ- 5 ק"מ ואז לפנות מערבה עוד כ- 10 ק"מ. ניתן להגיע לעיר זאת ישירות מטביליסי באמצעות אוטובוס בעלות של 25 לארי.

מעיר זו ניתן לעשות מספר טרקים:-
האחד, טרק לאושגולי ushgoli, המתחיל בהליכה של מספר שעות או נסיעה בג'יפ לכפר צ'ווביאני chvabiani, אח"כ יום שלם במעלה העמק לצפון מזרח ומשם בשביל העולה לדרום מזרח ויורד לכפר אדישי adishi.
טרק נוסף הליכה במעלה הנחל לצפון עד לקרחון הר אוסבה, אח"כ חוצים את השלוחה דרומה ויורדים בעמק המקביל לכפר חאלדה khalde, משם ברכב כלשהו לכפר איפררי iprari הנמצא בדרך לנקודת היציאה.

הר אוסבה usba

נמצא צפונית למסטיאה וניתן לעשות טרק לקרחון ההר עד לגובה 3000 מ', עד לתאומי ההר הנמצאים ברמה, טיול של לפחות 3 שע' ברגל, בהמשך צפונה ניתן להגיע למספר אגמים, וכאשר מגיעים אל האתר של הסכין עם הצלב ניתן לראות נוף מדהים של הקרחונים והפסגות. פנייה מהרמה מערבה בשביל ברור ובעליה תלולה מגיעים למעבר גולי guli שממנו ניתן לרדת בדרך תלולה בחזרה לכפר מזארי mazeri.

אושגולי ushgoli והר שחארה skhara

כפר מרוחק הנמצא בגובה 2200 מ' לרגלי הר שחארה skhara שמגיע לגובה 5068 מ' והיא נקודת היישוב הגבוהה ביותר באירופה וממנה יש תצפית מרהיבה על הסביבה. בעיר מגדלי שמירה רבים. אחד המראות היפים באזור הוא לראות את זריחת השמש על הרי הקווקז. ניתן להגיע לעיר זו רק ברכב שטח.

לכתבה הבאה על שמורות הטבע בגיאורגיה כנס ללינק הבא- http://www.seekingtheworld.com/2008/06/9.html


הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seekingtheworld.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

thank for reading my blogge, hopfuly that you enjoyed it. תודה על קריאת הבלוג שלי ואני תקווה שנהנית ממנו.
יוסי לוי joseph levy