08 יוני, 2008

גיאורגיה (גרוזיה)- ארץ גיזת הזהב ודרך המשי-שמורות טבע Georgia-Land of the Golden Fleece and the Silk Road-reservations

שמורות הטבע בגיאורגיה

לכתבה הקודמת לאורך חופי הים השחור כנס ללינק הבא-

המידע על שמורות אלו נאסף ממקורות שונים, ובכללם כתבות מטיילים ומידע רשמי של גיאורגיה וגם מידע אישי לגבי חלק מהשמורות. תיאור השמורות יבוצע בסדר הופעתם בפרקים הקודמים. מצורפת מפת השמורות של גיאורגיה.

שמורת טבע saguramos nokrdz

נמצאת מצדו המזרחי של נחל aragvi וצפונית מזרחית למצ'חאטה, והיא מתוחמת ממערב ע"י הדרך הצבאית המובילה לכיוון צפון, מצפון וממערב ע"י דרך המובילה ממצ'חאטה מזרחה לעיירה בשם zkhvaricamia, וע"י הדרך המובילה מעיירה זו לדרום מערב לכיוון טביליסי. מנזר ג'וארי jvari שכתבתי עליו בפרק ב' נמצא למעשה בצדה המערבי של השמורה, והנסיעה אליו מבוצעת בחלקה הדרומי של שמורה זו. בשמורה זו נמצא מנזר נוסף הנקרא sedaseni היושב צפונית למנזר הקודם ובחלקה הצפוני של השמורה, וממש בקצה גבולה הצפוני של השמורה נמצא מנזר נוסף הנקרא saguramo. אין נתונים לגבי שטחה ו/או מהם הדברים המייחדים אותה, אז מ שיחליט לבקר בה, יותר לעומק, יוכל להוסיף עליה פרטים.

שמורת טבע kazbegis nokrdzali

נמצאת בצידו המערבי של נהר aragvi והיא מתוחמת בדרום ע"י קניון טרוסו והעיר קובי, ומצפון הקו שבין העיירה והר קזבאגי, ממזרח הדרך הצבאית וממערב גבול רוסיה ואוסטיה החבל הבדלני. קניון טרוסו והטרק שניתן לבצע בו נמצא בתחומי שמורה זו, כמו כן קניון הנחשים ומנזר tsminda sameba שכולם מפורטים בכתבה על הדרך הצבאית בלינק הבא-

שמורת טבע liakhvis nokrdzali

שצורתה כעלה תאנה מחומש, וצרתה היא כזו כי היא פרוסה למעשה לאורך הוואדיות בין שרשרת הרים. השמורה מתוחמת ממערב ע"י חבל אוסטיה הבדלני, בקצה הצפוני השמורה נוגעת כמעט באגם kelis tba, שעליו ניתן להגיע בטרק רגלי ממזרח ביציאה מהעיירה gudauri הנמצאת לאורך הדרך הצבאית תוך כדי הליכה לאורך אפיק נחל, ובקצה הדרומי השמורה נוגעת בעיירה atsriswkhevi, הנמצאת בתחומי חבל אוסטיה. לאור כל אלו, גם אם המקום נראה מושך, עקב מיקומו וצורתו, צריך לחשוב פעמיים האם כדאי ללכת ולבקר בשמורה זו, בגלל סמיכותה לאוסטיה הבדלנית, בכל אופן אני ויתרתי.

שמורת הטבע גאראג'אזי garajazi

נמצאת בצידו המערבי צפוני של נהר mtkvari (kura) והיא מתפרסת מגיאורגיה ועד לאזרביז'יאן השכנה מדרום, היא שמורה מוארכת שכאמור צמודה לאורך הנהר שהוא גבולה המערבי, והעיר גרבאדני והדרך אליה ומממנה ועד הגבול ועד ה"פנטגון" שהם הגבול הדרומי והאגם החצוי בין 2 ארצות אלו הוא גבולה המזרחי, אתרים המתוארים בחלק ג' בדרך למערות david garedza נמצאים בתחומי שמורה זו.

שמורת הטבע מריאמצביריס mariamdzvris

נמצאת מצפון לדרך המובילה מטביליסי לחבל קחאטי, ובצורתה היא מזכירה חץ משונן, והיא למעשה שמורה קטנה המתפרסת לאורך יובל נחל המתחיל בהר tvisi והנשפך בסופו של דבר לנחל lori. הכניסה לשמורה היא מהעיירה tokhlauri הנמצאת מזרחית לעירsagaredzo שהיא נקודת היציאה מהמערות בדרך לחבל קחאטי כמתואר בחלק ג'. מהעיר sagaredzo ממשיכים מזרחה כ- 5 ק"מ עד לעיר tokhlauri ומשם פונים צפונה וממשיכים עוד כ- 2-5 ק"מ לכיוון מנזר manavi, ותגיעו לשמורה.

שמורת הטבע ווסלובאניס vaslovanis

נמצאת בפינה הדרום מזרחית של גיאורגיה ושל ממש בקצה האזור הגבעי sirakis vake, וצפונית למאגר המים mingacevir הנמצא בתחומי אזרביז'יאן והגובל עם הגבול של גיאורגיה. בכדי להגיע עליה צריך, מהעיר sagaredzo להמשיך מזרחה עד הכפר calaubani, ומשם פונים ימינה (לדרום מזרח) עד הכפר cotori ומשם דרומה ולדרום מזרח כ- 40 ק"מ עד לעיירה kasrists'kali, ומשם דרומה עד לשמורה. שימו לב, נסיעה לשמורה זו יחייב אתכם לחזור באותה דרך לפחות כ- 30 ק"מ בכדי להמשיך ליעד הבא. השמורה הוקמה בשנת 1935 לשימור היער הנמוך הייחודי שלה, בשנת 2003 שטח השמורה הורחב ל- כ- 34 דונם (8,480 אקר), והיא נמצאת בגובה של 50-150 מטר מעל פני הים ומאופיינת באקלים היבש שלה. הנוף הנצפה הוא נוף מדברי עד חצי מדברי, ויש בו קניון מדהים הנקרא "sharp walls ", והשמורה נחצית בחלקה המזרחי ע"י נהר alazani המאפשר שיט, וניתן לטייל בשמורה גם ברגל וע"י סוסים. הכותב אינו יודע את מצב הדרך לשמורה זו והאם נדרש להגיעה אליה רכב שטח, כי הוא לא ביקר בה.

שמורת לגודאכיס lagodekhis

נמצאת בפינה המזרחית של גיאורגיה כאשר היא מתוחמת בצפונה ע"י גבול רוסיה, במערב ע"י גבול אזרביז'יאן, מדרום ע"י הדרך המובילה אליה, שמתחילה כמו בשמורה הקודמת בעיר signagi ומשם ממשיכים תוך חציית נהר אלאזני, כ- 25 ק"מ צפונה לעיירה בשם gurgeniani, ומשם מזרחה עד לעיירה lagodekhi או עד לעיירה הגבול tsodna, סה"כ כ- 25 ק"מ. המשכה של השמורה הוא באזרביז'יאן לאורך גבולה עם רוסיה, אלה ששם היא נקראת בשם אחר.

שמורת טבע בטסאריס batsaris

נמצאת מעט צפונית לישוב birkiani וממערב לנחל alozani, ובכדי להגיעה אליה צריך אחרי הביקור בכנסיית alaverdi המתוארת בחלק ג' ממשיכים צפונה כ- 2 ק"מ עד ל- kvemo-alvani ומשם פונים שמאלה ממשיכים מערבה לעיר akhneta ומעיר זו צפונה כ- 20 ק"מ לאורך נחל alazani בדרך סוג ב' עד ליישוב birkiani הנמצא בפתח השמורה, סה"כ כ- 25 ק"מ.

שמורת טבע באבאנוריס babaneuris

שמורה קטנטנה שצורתה באות א' המוטה על צדה, הנמצאת מעט צפונית לכנסיית alaverdi המתוארת בחלק ג', ובכדי להגיעה אליה אחרי הביקור בכנסייה ממשיכים צפונה עד ל- kvemo-alvani ומשם לפנות שמאלה ממשיכים לצפון מזרח עוד כ- 3 ק"מ עד לעיר magraani, או להמשיך מזרחה כ- 2 ק"מ עד לשמורה שחלקה הדרומי נושק לדרך.

שמורת טבע טושאטיס tusetis

נמצא בצפון מזרח חבל קאחתי, שחלק מהדרך אליו היא לאורך צוק, בדרך לא סלולה שלא מומלצת לבעלי לב חלש, והעבירה בחלקה האחרון רק לרכב 4X4, ובכדי להגיעה אליה צריך להמשיך מהשמורה הקודמת מעט מזרחה עד לעיירה laliskuri ומשם צפונה כ- 25 ק"מ עד לעיר העיר omalo שהיא העיר העיקרית באזור ונמצאת במרכזה של השמורה. השמורה מתוחמת במזרח ובצפון ע"י גבול רוסיה, בדרומה נוגעת בישוב khiso ובמערב היא שולחת שתי שלוחות האחת הצפונית לאורך נהרpirikiti alazani והשנייה לאורך נהר tusetis alazani. השמורה נוסדה בשנת 2003 במיוחד לטרקים המזמן נופים מרהיבים תוך כדי טיפוס עד לגובה של 4800 מטר, בו תמצאו עצים אלפינים ואגמים. שטח השמורה הוא כ- 493 דונם (112000 אקר) המחולק לשטחי טרקים, שמורה ואזורי נוף מוגן, שבהם ניתן לראות מגוון בע"ח.

מהעיר המרכזית ניתן לבצע טרקים רגליים כדלקמן:-

יום למנזר דיקלו diklo בצפון השמורה.

יום למנזר ברטלו bartlo הנמצא בשלוחה הצפונית ולמעוניינים אפשר להמשיך עוד יום מערבה לאורך נחל פיריקיטי pirikiti והעמק שסביבו עד למנזר hegho, וחזרה לברטלו. ניתן לעשות מסלולים נוספים בעצה אחת עם המקומיים.

שמורת הטבע בורדזומי bordzomi

זוהי אחת מחמשת שמורות הטבע הגדולות בגיאורגיה. הפארק נוסד בשנת 1995 בעזרת ממשלת גרמניה ואונסקו, שטחו כ-300 דונם ( 76000 אקר) והוא מכסה 8% משטח המדינה כולה, והוא הוקם בכדי להגן על היער ששימש מקום מחיה של האייל הקווקזי, ובעלי חיים אחרים כגון:- הגב החום, עז הבר, יחמור ועוד וכמו כן מגוון רחב ועשיר של צמחים ועופות. במקום יש 9 מסלולי טרקים, שניתן לבצעם רגלי או ברכיבה, וכולל 5 בקתות מסתור לתיירים לאורך המסלולים, כאשר המסלולים אורכם בן יום אחד ועד מספר ימים, ומגיעים לגבהים 800- 2642 מ'.

כניסות ומסלולים מכיוון מזרח

הכניסה הראשית לשמורה נמצאת מעט דרומית מערבית לעיר, כפי שמפורט בחלק 6, ובכניסה זו נמצאים כאמור גם משרדי השמורה, ובכניסה לפארק נמצאת גם כנסיית st. Marys.

ממש בכניסה זו נמצא מסלול מס' 7, הנקרא national park info trail , שהינו מסלול מעגלי שאורכו 3 ק"מ שלאורכו נמצאות 9 תחנות מידע הנוגעות לתחומים שונים, כגון הצמחייה ובעלי החיים בשמורה, ומידע נוסף. החלק הפתוח שלו הוא גן רחב ויפה שחוצה אותו נחל בורג'ומולה borjomula שלאורכו יש טיילת המובילה למקורות המים המינראליים, והליכה של כשעה (3 ק"מ) מובילה אתכם למקורות המים, שם ישנה בריכה שניתן להתרענן בה. בכניסה הראשית ישנה מסילת ברזל ישנה בת 100 שנים, המובילה מהשמורה ל- bakuriani הנוסעת לאורך קניון צר, שהמחבר לא בדק האם היא פועלת.

צפונית לכניסה הראשית לשמורה, ועוד לפני שמגיעים לעיר בורג'ומי, נמצא כפר בשם zanavi שבו מתחיל או מסתיים מסלול מס' 4, שקצהו השני נמצא בעיירה nunisi, מקום קטן הממוקם ומוסתר בלב יער ובו מעיינות חמים, ספא ומנזר st. Mary שנבנה במאה ה-6, ויכול לשמש כתחילת הטרק. מסלול זה אורכו כ- 15 ק"מ בכיוון אחד(כ- 6 שע') ושווה לעשותו במיוחד כאשר עצי הוורדים rhododendrom פורחים. ניתן ללון בעיירה nunisi.

מעט דרומה לכניסה הראשית, כ- 5 ק"מ, נמצא מנזר ליקאני likani שהוא גם נקודת יציאה למסלול 1 שאפשר שיתחיל בגסט-האוס marelisi כמפורט בהמשך, כניסות לשמורה מכיוון צפון, אך כמובן ניתן לעשות מסלול זה רק בכיוון ההפוך, מנקודה זו. בדרך ממסלול 1 למסלול 6 נמצאת גם כנסיית chitakhevi הנקראת "המנזר הירוק".

כניסה נוספת לשמורה דרך מסלול 6 הנמצאת בכפר kvabiskhevi הנמצא כ-5 ק"מ דרומית לליקאני, שגם בו נמצאת כנסייה, מסלול זה נקרא following wildlife traces והוא מסלול יומי שאורכו כ- 13 ק"מ המסתיים במנזר chapel of st. Mary, נקודת הסיום היא למעשה בחיבור למסלול 1, ולכן הוא יכול להסתיים במנזר ליקאני בהליכה לאורך נחל בשם זה. מסלול זה הוא לאורך ואדי רחב ונחל qvabis הזורם לאורכו, ומכאן שההליכה היא באזור מלא צמחיה ולכן נעים ללכת בו.

עוד מעט דרומה, כ- 5 ק"מ נוספים מגיעים לכניסה נוספת לשמרה הנמצא בסמוך למנזר atskuri שממנו יוצאים למעשה 2 מסלולים, והקטע הראשון שלהם זהה ורק אחרי מס' ק"מ הוא מתפצל, הפנייה ימינה במזלג היא למסלול 2 והפנייה שמאלה היא למסלול 3.

האחד, מסלול 2, שכמו במסלול 1 אפשר להתחיל אותו מגסט-האוס marelisi כמפורט בהמשך, כניסות לשמורה מכיוון צפון, וגם במקרה זה ניתן לעשותו בכיוון ההפוך, מנקודה זו.

השני, מסלול 3 הנקרא panorama, הוא מסלול באורך 16 ק"מ לכיוון אחד, הנמשך לפחות כ- 6 שע', ואשר מסתיים בהר amareti המתנשא לגובה 1528 מטר, שלאורכו נוף פנוראמי מיוחד, ונמצא בחלק צר של השמורה ועמק בורג'ומי ולצד מבצר שהיה במקום בעבר.

כניסות ומסלולים מכיוון צפון

הכניסות לשמורה מכיוון צפון, כולן מתחילות בעיירה marelisi ומהגסט-האוס שנמצא בה, שימו לב כי בתחומי העיר נמצא גם מנזר מראליסי marelisi. בכדי להגיע למקום באמצעות הרכבת, לוקחים את הרכבת Tbilisi-poti/batumi יורדים בעיירה זו, ולמגיעים ברכב מכיוון gori ו- khasuri והנוסעים מערבה לכיוון kutaisi, אזי מעט לפני הכפר zestaponi פונים שמאלה (דרום-מערב) לכיוון kharagauli וממשיכים עד למראליסי, ולאלו הבאים מכיוון kutaisi ונוסעים מזרחה, נוסעים עד לעיירה zestaponi ומעט אחרי sorapani פונים ימינה (דרום-מזרח) לא בדרך הראשית, לאורך הגדה הדרומית של נחל kvirila עד למראליסי. הערה- ב- kharagauli אפשר למצוא את הדבש הטוב ביותר בגיאורגיה תוצרת בית ועבודות יד אחרות earthenware crockery & basketry. כאמור, גסט-האוס marelisi משמש כנקודת התחלה למסלולים 1-2, כאשר קטע ראשון של מס' ק"מ לאורך נחל smavtwria, משמש את 2 המסלולים, כאשר בנקודת הפיצול הפנייה השמאלית העולה לרכס היא מסלול מס' 1 ואילו הפנייה ימינה לאורך המשך הוואדי היא למסלול מס' 2.

מסלול 1 הנקרא nikoloz romanoff חוצה את השמורה ממראליסי-לליקאני, הנמצאת בצד המזרחי של השמורה, אורכו לכיוון אחד כ- 40 ק"מ, המבוצע בד"כ ב- 3 ימים (יום 1 5 שע', יום 2 6.5 שע' ויום 3 שעתיים), ומקום הבא ללינת לילה הוא בקתה בהר lomismta ts המתנשא לגובה 2187 מטר. חשוב לציין כי ניתן לבצע מסלול יומי להר לומיסמטה כ- 4 שע' וכמו כן ניתן לשלב מסלול במסלול 6 כפי שכבר ציינתי.

מסלול 2 הנקרא st' andrew's חוצה את השמורה ממראליסי- לאטסקורי, נמצא בצד המזרחי והדרומי של השמורה, מסלול שאורכו לכיוון אחד כ- 50 ק"מ, המבוצע ב- 4 ימים, כאשר לילה אחד לנים ב- כאשר לילה אחד לנים בבקתה בהר didi sakhvlari, בלילה השני בבקתת הרים לא רחוק מהר rkinis jvari המתנשא לגובה 2439 מטר, ביום השלישי בבקתת הרים בהר amarati ts, שכזכור שימש אותנו גם במסלול 3, כאשר בדרך לבקתה זו חוצים את ההר הגבוה באזור sametskhvareo, המתנשא לגובה 2642 מטר.

מסלול 8 הנקרא megruki gorge, המתחיל מאחורי בקתת didi sakhvlari, הנמצא לאורך מסלול מס' 2, והוא נתנהל לאורך נחל מקרוגי באורך 5.5 ק"מ לכיוון אחד והוא מסלול קניוני, וכאשר מפלס המים גבוה מומלץ לעשותו ע"ג סוסים.

מסלול 9 הנקרא shepherds הוא מסלול יומי שאורכו כ- 14 ק"מ לאורך רכס shavi seri המחבר למעשה בין מסלולים 1 ו-2, בין בקתת amarati ts ע"ג מסלול מס' 2 לבקתת lomismta ts ע"ג מסלול מס' 1. מכאן שמי שמבצע את שני המסלולים הללו 8-9 צריך לחשב את ימי השהות בתוך השמורה. חשוב לציין כי כניסה למסלולים אלו יכולה להיעשות בדרך לקוטאיסי או ממנה לכיוון טביליסי.

כניסות ומסלולים מכיוון מערב

מצפה הכוכבים ומנזר אבסטומאני abastumani, הוא מצפה כוכבים שנבנה ב- 1650 על רכס גבוהה מעט מזרחה למנזרים ספארה ואחאלטסיחה, ע"י ברית המועצות לשעבר. מקום זה מהווה נקודת יציאה למסלול 5 הנקרא zekari pass, והוא מטפס לאורך נחל atakhe תוך חציית מעבר הרים זה מעבר שפירושו "שער השמש", מסלול העומד בפני עצמו שאורכו כ-10 ק"מ לכיוון אחד הנמשך כ- 4.5 שע' , הוא עוקף אותו ומסתיים בבקתת ההרים didmagala ts המתנשא לגובה 2588 מטר, ומשם הוא חוזר לנקודת ההתחלה במסלול מעגלי. אפשרי גם לסיימו בכפר sairme, הנמצא צפון מערב למעבר ההרים לאורך הדרך לקוטאיסי, הממוקם לאורך נהר otskhe אשר נחצה ע"ג מספר גשרים ובו ניתן לטעום את הגבינה הטובה ביותר הנקראת sulguni, ויש במקום שני מוסדות טיפול לריאות ונשימה. חשוב לציין כי ניתן לבצע מסלול זה, לאלה שיחליטו להגיע לקוטאיסי מדרום, דרך akhaltsikhe, כמפורט בכתבה על מערות ורדזיאה -

שמורת הטבע קינטריסיס kintrisis

שמורה שצורתה כמגף הפוך, נמצאת לאורך ציר הנסיעה לבאטומי ממזרח, דהיינו מכיוון ורדזיה, לכן כאשר מסיימים בבורדזומי יורדים דרומה עד לעיר akhaltsikhe ומשם פונים מערבה לאורך כביש A306 ממשיכים עד לעיירה והמבצר dandalo, ומשם צריך להגיע רגלית או ברכב 4X4 לשמורה הנמצאת 5 ק"מ צפונית לעיירה.

שמורת הטבע טסיסקארה tsiskara

שמורה זו נמצאת כ- 10 ק"מ מזרחית לבאטומי בקו אווירי, ובכדי להגיע אליה צריך להמשיך מהשמורה הקודמת מערבה עוד כ- 30 ק"מ עד לעיירה pirveli-maisi, ומשם ממשיכים ברגל או ברכב 4X4 לצפון מערב עוד כ- 5 ק"מ.

שמורת הטבע קולחאטיס kolkhetis

שמורה זו נמצאת באזור הביצות הנמצאות ממזרח לעיר פוטי ולאורך נהר rioni לפני שהוא נשפך לים השחור. בכדי להגיע אליה צריך לנסוע מהעיר באטומי צפונה לאורך חופי הים השחור עד לעיר פוטי ואח"כ לפנות מזרחה עד לעיירה sabazo או קצת לפניה להיכנס לדרך מעגלית המובילה לעיירה patara poti, שתיהן גובלות בצידה הצפוני של השמורה.

שמורת הטבע פונטוס מוחה pontos mukha

שמורה זו שהיא לא גדולה, נמצאת מדרום מערב לקוטאיסי ודרום מזרח לפוטי וניתן להגיע אליה רק מצפון, לכן אחרי הביקור בשמורה הקודמת או אחרי חזרה מחבל סוונאטי, נוסעים מזרחה לקוטאיסי עד לעיר samtredia ומשם פונים דרומה תוך חצית נהר rioni ובהצטלבות בסמוך לפסי הרכבת פונים מערבה עד לעיירה sadzavakho, וממנה דרומה ואח"כ מערבה עד להצטלבות המובילה דרומה לעיירה buknari, ומשם לאורך הדרך עד לשמורה, הנחצה על ידו. קחו בחשבון שנסיעה לשמורה זו לאורך כ- 40 ק"מ מחייבת חזרה על אותו ציר בכדי להמשיך מזרחה לקוטאיסי.

שמורת הטבע אדזאמטיס adzametis

נמצאת משני צידי הדרך A307 המובילה לקוטאיסי מדרום, בעמק מדרום ומזרח לנהר kvirila ואגם vartsikhis, ולכן מי שיחליט להגיע לקוטאיסי מדרום לביצוע מסלול מס' 5 בשמורת בורג'ומי יגיע לשמורה זו ע"י נסיעה צפונה מנקודת הכניסה למסלול 5 כ- 25 ק"מ עד לעיירה bagbati, שממנה השמורה מתחילה משני צדי הדרך עד שהדרך חוצה את הנהר. ניתן לבצע שמורה זו בדרך לקוטאיסי תוך ויתור על המסלול לאורך חופי הים השחור, או ניתן לרדת אליה דרומה אחרי הביקור בקוטאיסי.

שמורת הטבע סאטפלייס satapliis

נמצאת צפונית מזרחית לעיר קוטאיסי וממערב לדרך העולה מקוטאיסי צפונה לאורך נהר rioni וצורתה צורת אצבע. היא מפורסמת בשל תצורת המערה של השמורה וטביעות הרגל של הדינוזאורים שנשמרו במקום. הצעה- המחבר מציע למטיילים להמשיך לעיירה אוני, ואת כל האתרים בהמשך לעשות בדרך חזרה מאוני, או לחזור מאוני לקוטאיסי דרך שמורה זו, מה שהכותב לא עשה.

לכתבה הראשונה בסדרה מידע כללי על גיאורגיה כנסו ללינק הבא-

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.