17 ספטמבר, 2023

איסלנד- אגמים, נחלים ומפלים

איסלנד 2003 
אגמים, נחלים ומפלים
לכתבה הקודמת כנס ללינק הבא-

אגמים
באיסלנד ישנם לא מעט אגמים, אך רובם ככולם לא נחשבים לגדולים במושגים בינלאומיים, אך לנו הישראלים ייתכן וייראו גדולים, מתוכם ישנם שלושה, הידועים יותר, וכל אחד מהסיבות שלו.

אגם מיבט MYVATN
הנמצא בצפוו האי ונחשב לאגם הגדול באי והוכרז כשמורת טבע, אך היות ונכתב עליו לא מעט אני לא התמקד בו ולא אפרט לגביו.


אגם אוק-ג'ו-וט OSKJUVATN
נמצא במזרח האי, זהו למעשה אגם מאורך שמקורו בקרחון הגדול ולאורכו נמצאת העיר אג-ליס-טאדיר EGLISSTADIR היושבת על ציר הדרך של כביש מס' 1. נסיעה לאורך הגדה הצפונית של האגם לאורך כביש 931 תחשוף אתכם לנוף יפה, ובמחצית האגם קצת לפני גשר המחבר בין הגדה הצפונית לדרומית ישנו מפל גדול הנקרא הנ-גי-פוס HENGIFOSS. הדרך הרגלית למפל באורך של כ- 2.5 ק"מ, תלולה מאוד בתחילתה ובהמשכה פחות, אך בכל מקרה דורשת מאמץ גופני ואורכת שעתיים הלוך וחזור.
לאורך הדרך עד למפל הראשי ישנם כל 1/2 ק"מ נקודות תצפית על המפל ובחצי הדרך למעלה ישנו מפל משני ויפה. קירות המפל מפוספסים בצבעים שחור, אדום וחום.









אגם פינג-ואלבט PINGVALLAVATN ושמורת פינג-ווילר PJODGARDUR PINGVELLIR
שמורה זו נמצאת מצפון לאגם PINGVALLAVATN ומזרחית לעיר הבירה רייק-יא-ויק (כ- 50 ק"מ) REYKJAVIK.
הם חלק ממשולש הזהב המכיל את מפלי הגולפוס והגייזר, ניתן להגיע אליה מהכביש הטבעתי מס' 1 ביציאה מרייק-יא-ויק לכיוון צפון והמשך לפנות לדרך מס' 36, הדרך המומלצת על ידי היא דווקא מדרום בדרך מס' 431 שבה הנוף ותופעות הטבע מרשימים יותר.
למרות שאגם זה אינו הגדול מבין אגמי האי 83 קמ"ר ועומקו כ-100מטר, ייחודו הוא בכך שהוא ממוקם על בקע טקטוני גדול היושב על קו התפר בין הלוח הטקטוני האירופי והלוח הטקטוני של יבשת אמריקה.
הפירוש המילולי של שם השמורה הוא "מקום ההתכנסות", זאת מכיוון שבמקום זה התכנס הפרלמנט הראשון של איסלנד, אחד הפרלמנטים העתיקים בעולם, ולכן יש לו מקום חשוב בהיסטוריה האיסלנדית.
הפרלמנט החל לפעול במקום זה (משוער) ב- 930 לספירה והמשיך לפעול ברציפות עד שנת 1271, ולאחר מכן פעל לסירוגין עד להתכנסות הרגילה האחרונה בשנת 1798, דהיינו הוא פעל כ- 860 שנה מהם כ- 340 שנה ברציפות .
במקום זה התכנסו ה"אלפים" מדי שנה לבחירת המנהיגים, לדון בנושאים שונים, לפתור מחלוקות ולקבוע חוקים, ובכלל זה חוקק במקום זה, בשנת 1000, חוק המאפשר כניסת הנצרות לאי.
בסמוך למקום הנקרא לוג-ברג LOGBERG שפירושו ה"סלע הנמוך" נמצא צוק ממנו ניתן להשקיף על מקום ההתכנסות של האסיפה ושממנו פנה הדובר לנוכחים.
המקום שימש גם כמקום התכנסות להמונים לרגל חגיגות שונות, אך לאחר קבלת הנצרות ואבדן העצמאות בשנת 1262 החלו להתרחש במקום מעשי אלימות, נשים לילדים לא חוקיים הוטבעו "בבריכת הטביעות" הנקראת DREKKINGARHYLUR ובמהלך ציד המכשפות במאה ה-17 אנשים חפים מפשע הועלו על המוקד ב"עמק הבעירה" הנקרא  BRENNUGJA.
לאורך נחל אוק-סרה OXARA במקום הנקרא אלמאנ-נג-יה ALMANNAGJA נמצא ערוץ בזלתי ובו מפל OXARAFOSS שהוא אתר מרהיב.
אתר נוסף במקום הוא ערוץ מעיין עמוק המלא במים בצבע קריסטלי הנקרא פנינ-גאג-יה PENINGAGJA שפירושו "ערוץ המטבעות" שלתוכו אנשים משליכים מטבעות מהגשר העובר מעל הערוץ, האגדה אומרת כי שמצליח לעקוב אחר המטבע שנזרק כל הדרך עד לקרקעית המים משאלתו תתמלא.
בעיירה עצמה THINGVELLIR ישנה כנסייה עתיקה.











מפלים באיסלנד הם דבר שכיח, כי לאן שלא תסתכל תראה מפל כזה או אחר, אך בתוך כל אלו ישנם מספר מפלים יותר יפים בגלל מיקומם, צורתם או כמות הזרימה בהם, אני אציין כמה מהם ואיך להגיע אליהם נגד כיוון השעון לאורך כביש מס' 1, ההליכה עד למפלים אלו נוחה וקצרה ואתם תשפטו לפי התמונות מה כדאי לראות.

מפל הגול-פוס GULLFOSS
נמצא ממזרח לריקייאויק ובסמוך לגייזר סטור, שניהם במשולש הזהב, ומגיעים אליו בכביש 37. פירושו של השם "מפל הזהב" ומפתח המפל הוא 32 מטר והוא נופל לעומק של 70 מטר.
























מפל סל-ג'א-לנד-פוס SELJALANDSFOSS
נמצא כ- 20 ק"מ ממזרח לעיר וולס-וו-לור HVOLSVOLLUR וליד חחווה בשם סל-ג'א-לנד SELJALAND על כביש 249 היוצא מכביש 1, וייחודו בכך שאפשר להגיע אל מאחורי המפל, הוא נופל הגובה 40 מטר וראש  המפתח צר מאוד.















סדרת מפלי שמורת טיוד-גר-דור PJODGARDUR
סה"כ 5 מפלים, הנמצאת בצפון האי בסמוך לאגם מיבאט, והמפורסם שבהם מפל דאטי-פוס DETTIFOSS, שהספקו הגבוהה באירופה כ- 200 קוב לדקה והוא נופל מגובה של 58 מטר. מומלץ לנסוע לאורך כביש מס' 862F בכדי לקבל זווית ראייה טובה יותר על המפלים. הדרך למפל אורכת כ- 20 דקות, והמסלול של כל המפלים (רגלית) אורך 2.5 שעות.


מפל הגודא-פוס GODAFOSS
הנראה בצורת אמפיתאטרון ופירוש שמו "מפל האלים", נמצא ממערב למיבאט לאורך כביש מס' 1 ובחצי הדרך לאקוריירי AKUREYRI.







 מפל הפג'ל-פוס FJALLFOSS
נמצא באזור הפיורדים המערביים ובמרחק שעה נסיעה מרציף המעבורות ב- סופרדיר SOFERDIR, וניתן להגיע אליו בכביש 60. המפל נראה כמניפת מים.





מפלי ארונ-פוסר HRAUNFOSSAR
נמצאים באזור המערבי סמוך לקרחון לנגיוקול LANGJOKULL שניתן להגיע אליו בכביש 523 או 518, מפלים שהם למעשה מפלי שכבה והנביעות הם מתוך הסלע, שיוצרים רושם אדיר. פירוש שמם הוא "מפלי הלבה".














לכתבה הבאה כנס ללינק הבא-


הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seekingtheworld.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

thank for reading my blogge, hopfuly that you enjoyed it. תודה על קריאת הבלוג שלי ואני תקווה שנהנית ממנו.
יוסי לוי joseph levy