17 ספטמבר, 2023

איסלנד- אי של תופעות טבע- סקירה כללית

לכתבה הקודמת העוסקת במבוא למדינה זו- לחץ כאן
כותב מאמר זה ביקר באיסלנד לראשונה בשנת 2004, וכבר אז הטביע בכתבות שלו, שפורסמו לראשונה ב"למטייל", את מטבע הלשון "אי של תופעות טבע" וזאת עקב כך שבאי זה ניתן לראות כמעט את כל תופעות הטבע האפשריות בעולם, למעט מדבר חול.
נתונים
שם:- הרפובליקה של איסלנד.
מיקום:- צפון אירופה.
גבולות :- אין, המדינה כולה נמצאת על אי.
סוג השלטון:- נשיאותי, ראה כאן.
דגל:-

בירה:- רייקיאוויק.
שטח:- 103,000 קמ"ר, רצוי להדגיש שעקב הפעילות הגעשית המתרחשת באופן תמידי באי, יש שינויים בגודל האי.
אוכלוסיה: 299,388 תושבים נכון לשנת 2004, שרובה מתרכזת בתשי הערים המרכזיות, עיר הבירה רייקיאויק Reykjavik והעיר הצפונית אקוריירי Akureiry.
מטבע:- כתר/קרונה איסלנדי. כאן תמצאו לינק להמרת המטבע לכל מטבע בעולם, וכאן לגבי כוונת המדינה לקבע את שער המטבע. בחלון בהמשך אפשר להמיר מיידית מקרונה איסלנדית לש"ח.



כסף כהליך חוקי:
- כל מטבע אירופאי ובכלל זה יורו ודולר הוא הליך חוקי במדינה, אך המקומיים קנאים למטבע שלהם.
דתות:- נוצרים בעיקר.
שפות:- איסלנדית, אנגלית, שפות נורדיות וגרמנית.
מזג אוויר:- קריר בחודשי הקיץ וקר מאוד בחורף. בלינקים הבאים תוכלו לראות את מז"א בכל עת- לינק 1 ו- לינק 2.
קידומת בינלאומית:- 354 .
שעון:- איסלנד נמצא כשעה אחרי ישראל.
חשמל:- 220 וולט, 50 הרץ.
מידות:- השיטה המטרית.
חיסונים:- אין צורך בקבלת חיסונים.
ויזה:-
 ישראלים אינם זקוקים לוויזות לשהייה של עד שלושה חודשים. דרכון בתוקף הכרחי למבקרים באיסלנד, למעט אזרחים של מדינות סקנדינביה: דנמרק, פינלנד, נורבגיה ושבדיה. אזרחי המדינות הבאות רשאים לבקר באיסלנד באמצעות תעודות הזהות שלהם שהונפקו ע"י הרשויות המוסמכות במדינות המוצא שלהם במקום דרכונים: אוסטריה, בלגיה, צרפת, גרמניה, איטליה, ליכטנשטיין, לוקסמבורג, הולנד ושווייץ.
החל מ-25 במרץ 2001, איסלנד חברה בהסכם שנגן (Schengen) אשר פוטר את הנוסעים מהצורך של ביקורת גבולות בין המדינות החברות באיחוד האירופי (EU) וכן את המדינות שמשתייכות לאזור הכלכלי האירופי (EEA). שתי המדינות היחידות מהאיחוד האירופי שאינן חברות בהסכם שנגן הם בריטניה ואירלנד.
איסלנד:- קונסוליה כללית בישראל טלפון: 03-6235013 פקס: 03-6235011, כתובת: תובל 5 תל אביב מיקוד: 67897
נציגות ישראלית באיסלנד: אין, השגרירות המטפלת המדינה היא השגרירות בדנמרק, שנמצאת ברחוב שטראנדגאדה 89 בקופנהאגן. טלפון: 4509900 354. או בנורבגיה Parkveien 35 Oslo 0258, Norway טלפון: 472-1019500 פקס: 472-1019530
פינגווילר- מקום ההתכנסות של הפרלמנט הראשון בעולם באיסלנד

איסלנד- היסטוריה על קצה המזלג
נזירים אירים הגיעו לאיסלנד כבר במאה התשיעית, אולם הם נמלטו עם בואם של המתיישבים הנורדים.
בסביבות שנת 1000 נכנסה הנצרות למדינה, למרות שעבודת האלילים שרדה עוד זמן רב. במשל כמה מאות נאבקה איסלנד נגד נורבגיה, וב-1380 עברה לשליטה דנית.
ב-1918 זכתה איסלנד לעצמאות אולם התאחדה עם דנמרק. ב-1944 היא התנתקה מדנמרק וב-1946 הצטרפה לאו"ם וב-1970 היא הצטרפה לאיחוד הכלכלי של אירופה.
עוד על ההיסטוריה של מדינה זו- בלינק הבא, ובלינק הבא מתוך אתר איסלנדי.


מידע כללי בתחומים שונים
כותב מאמר זה ביקר באיסלנד לראשונה בשנת 2004, וכבר אז הטביע בכתבות שלו, שפורסמו לראשונה ב"למטייל", את מטבע הלשון "אי של תופעות טבע" וזאת עקב כך שבאי זה ניתן לראות כמעט את כל תופעות הטבע האפשריות בעולם, למעט מדבר חול.

על תופעות הטבע השונות ניתן לקרוא בלינק הבא, ובכתבות של הכותב לפי הלינקים שבהמשך.
אחת מתופעות הטבע הוא הזוהר הצפוני, אותו ניתן לראות בעיקר בחודשי החורף, ולכן אסור לפספס – כמעט בכל לילה בהיר ניתן לחזות בזוהר הצפון, שצובע את השמיים במגוון צבעים עזים ומרשימים. תחזית על תופעת הזוהר הצפוני בכל צפון אירופה, ניתן לקבל בלינק הבא.


על תופעות הטבע השונות אתם יכולים ללמוד בסרט הזה-



לינקים לכתבות על תופעות הטבע
קרחונים ומערות קרח
חוויות תרמיות, זוהר צפוני, קשתות, שקיעות, צמחייה ובעלי חיים
איסלנד- אגמים, נחלים ומפלים

איסלנד: מתי להגיע
הקיץ מתחיל רשמית במחצית אפריל, אך עונת התיירות מתחילה באופן רשמי ב-31 במאי ומסתיימת ב-1 בספטמבר. ניתן לבקר במדינה גם עד למחצית השנייה של ספטמבר, וכמובן יש תיירות חורף החל מאוקטובר ועד אפריל של השנה הבאה.

איסלנד: איך להגיע
יש ישירות בין ישראל לאיסלנד באמצעות חברת הלואו קוסט WOW, או באחת מהאפשרויות הבאות:- 1) לטוס בטיסה אחרת לקופנהגן ומשם להמשיך לרייקיאוויק, או 2) לטוס ללונדון ומשם להמשיך לרייקיאויק.
ניתן להגיע לאיסלנד גם בשיט מנקודות שונות באירופה ולכל חלקי האי לפי קווי השייט בלינק הבא, וגם באמצעות מעבורת לחלק הצפוני של דרום איסלנד, מדנמרק או מנורבגיה במסע של 4-6 ימים עם או בלי רכב/קראוון.

יהודים כמעט שלא היגרו לאיסלנד, ולמעשה אין בה קהילה יהודית מבוססת. בשנת 1945 נרשמו באיסלנד תשעה יהודים בלבד. אין באיסלנד בית כנסת וכמעט שלא ניתן למצוא אוכל כשר, למעט רכישת מוצרים במרכולים, מוצרים שאין אתם בעיית כשרות וכאן תמצאו את המידע. מידע נוסף על הקהילה היהודית ראה בלינק הבא.
פרט חשוב, אשת נשיא איסלנד היא יהודייה ישראלית.
בתמונה בהמשך שיש בו מגן דוד, זהו מבנה הנמצא ברח' Austurstraeti 9 ברייקיאויק, שהיה בעבר בית מסחר השייך ליהודי דני בשם Egill Jacobsen וכיום משמש כמועדון לילה בשם Rex.



זכויות נשים באיסלנד וחיי  משפחה
על מקומה של האישה באיסלנד כנס ללינק הזה או בלינק הזה.
בגלל שהאי סגור ובכדי למנוע קיום יחסי מין בין קרובי משפחה האיסלנדים מצאו שיטה לכך, קראו כאן.

איסלנד: כלכלה
גם איסלנד עברה טלטלה קשה החל משנת 2008, אך הצליחה להתמודד עם המצב בצורה יוצאת מהכלל, טוב יותר מרוב ארצות אירופה או גוש היורו, ועל כך תוכל לקרוא בלינקים הבאים- לינק 1, לינק 2, לינק 3, לינק 4, לינק 5, לינק 6.
לגבי המסחר בין ישראל לאיסלנד- קרא בלינק הבא.

איסלנד: חוקה
החוקה האיסלנדית הייתה דומה לחוקה הדנית, מאז תקופת שלטונם על האיסלנדים, אך איסלנד תיקנה ואישרה חוקה במהלך שנת 2013 ועשתה זאת בדרך מאוד מקורית, באמצעות האינטרנט, בשיתוף של כלל תושבי האי. פרטים על כך תוכל לקרוא בלינק הבא.

איסלנד: חגים ואירועים בולטים
חגיגת אמצע החורף (ינואר-פברואר)
פסטיבל האורות (פברואר).
יום הבירה (1 במרס).
חגיגת היום הראשון של הקיץ (אפריל).
פסטיבל האומנות של ריקיואוויק (מאי).
חגיגת "לילות האור" (יוני-אוגוסט).
חגיגת הימאים (יוני).
פסטיבל המוסיקה הקלאסית של רייקהולט (יוני).
פסטיבל הג'אז של איסלנד (ספטמבר-אוקטובר).


איסלנד: תרבות
האיסלנדים הם צאצאים של ויקינגים, והדבר בא לידי ביטוי כיום בעיקר בשפה האיסלנדית, שמסרבת לקבל לתוכה מילים חדשות משפות זרות. דוגמה טובה לכך האי המילה האיסלנדית למחשב, "טולבה", שהיא חיבור של המלים הוויקינגיות מספר ונביאה.
גם השמות של האיסלנדים ייחודיים. תושבי המדינה קוראים אחד לשני רק בשמם הפרטי, ואפילו ספר הטלפונים מסודר על פי שמות פרטיים. שמות המשפחה לרוב מורכבים משם האב וסיומת של בן/בת.   
תופעה תרבותית נוספת באיסלנד היא תחייתה של הדת הנורדית העתיקה אוסאטרו, שמתמקדת באיתני הטבע ובהרמוניה השוררת בטבע כפי שהיא מיוצגת בידי האלים הסקנדינביים העתיקים. הדת הזאת מסתדרת היטב עם העובדה ש-80% מתושבי איסלנד מאמינים בקיומם של אלפים. מנגד, כיום רק ילדים מאמינים בטרולים ומעטים בלבד ברוחות רפאים. עוד בנושא זה תוכלו לקרוא כאן:- לינק 1, לינק 2, לינק 3, לינק 4
לרשימת כל המוזיאונים באיסלנד כנסו ללינק הבא.

איסלנד: ספרות ושירה
לאיסלנדים עבר ספרותי עשיר, שעיקרו סאגות של מאבקים, קרבות, גבורה, דת וכיבושים.
איסלנד היא גם מולדתו של זוכה פרס הנובל לספרות האלדור לאקסנס. על חלקה ניתן לקרוא בהמשך.
המוסיקה המסורתית היא שירי בוקרים ושירי ערש סוחטי דמעות, אך מחוץ למדינה התפרסמו דווקא  - להקת השוגרקיובס, ובמיוחד סולנית הלהקה לשעבר – ביורק. ייצוא מוצלח נוסף של איסלנד היא סדרת הטלוויזיה "המומינים".

איסלנד: אגדות וכשפים
בנוסף למה שנכתב בפיסקה הקודמת, באיסלנד עדיין מאמינים בכשפים ויש עדיין מכשפות או מכשפים פעילים באי ויש אפילו מוזיאון אחד העוסק בנושא באזור הפיורדים המערביים בעיר Hólmavík הנקרא Icelandic Sorcery & Witchcraft‏. בכתובת הבאה- Hofdagata 8-10 - 510   טלפון 451 3525 אימייל galdrasyning@holmavik.is.

תמונה סרוקה .................

לאגדות אלו קוראים סאגה (Saga) שהוא במקור שם איסלנדי המתייחס לסיפורים ואגדות איסלנדיות שנכתבו כיצירות פולקלור מהתקופה שלפני ההתנצרותה של איסלנד, בשנת 1000 לספירה ועד ליצירות שנכתבו עד ימינו אלה.
האגדה או המיתולוגיה הקיימת באיסלנד אומרת כי הפיורדים המערביים המכונים בפי המקומיים "הראש של המפלצת" נוצרו ע"י טרול. לכל הסאגות של איסלנד באנגלית כנסו ללינק הבא.
אגדה נוספת נסובה סביב קרלינגארסקארד, שפירושו "מעבר המכשפות". על פי האגדה, המקום היה רדוף על ידי רוחה של טרול ממין נקבה, עד שחזרה אל תוך עמוד האבן שלרגלי קרלינגארפיאל Kerlingarfjöll, ההר שבצד המזרחי של המעבר. בקרבת מקום יש אגם שבו נהגה המכשפה לדוג. ההר נמצא ברכס הרים במרכז איסלנד (1477 מ') הנמצא סמוך לכביש F35 הנמצא סמוך לדרך קיולור (Kjölur), אחת משתי הדרכים העיקריות החוצות את המרכז ההררי של איסלנד, המערבית מביניהן.
במאה ה-19 דיווח תושב מקומי על כך שמצא, שראה, עקבות ענקיים מובילים אל המים, וכן דווחו מספר אנשים שראו יצורים שדומים למפלצת מלוך נס שבסקוטלנד. בנושא זה כנסו ללינק הבא.

איסלנד: מזון
המזון המסורתי באיסלנד מתבסס על פירות ים ודגים לצד בשר מעושן. בעלי חיך אמיץ וקיבה חזקה מוזמנים לנסות את שלל המאכלים המסורתיים של חגיגת אמצע החורף – ראש כבש מבושל, אשכי ראם מוחמצים וכריש רקוב. אותו ניתן לאכול גם במהלך הקיץ ב .................
מאכל נוסף הוא הפאפין האיסלנדי אותו אפשר להשיג במסעדות בערים המרכזיות, וכיום רק במספר מצומצם של מסעדות עקב כך שהציפור הפכה להיות מוגנת ע"י המדינה, כי היא הייתה קרובה להכחדה.

גיאולגיה:- האי יושב על החיבור בין הלוח הטקטוני האירופאי והאמריקאי, וקו השבר עובר לאורכה של איסלנד בקו אלכסוני. כפועל יוצא מכך, אין יום שאין באי מספר פעילויות וולקניות, ולאחרונה אף היו מספר פעילויות כאלו משמעותיות, שעליהם אתם יכולים לקרוא בכתבות הרבות של אתר זה.
על הפעילות הוולקנית מדי יום, עצמתה ומשכה אתם יכולים לראות בלינק הבא.




חלוקה גיאוגרפית
החלוקה הגיאוגרפית של איסלנד עם כיוון השעון מעיר הבירה הוא כדלקמן- המערב, הפיורדים המערביים, צפון מערב וצפון מזרח, מזרח, דרום, וכמובן הרמה המרכזית.
מפת החלוקה ראה בכתבה הקודמת, ומידע על האזורים הגאוגרפיים ראה כאן.

איסלנד: אתרי תיירות ואטרקציות מרכזיות בחלקי האי השונים
"נשיא ההסתדרות הציונית לשעבר, מקס נורדאו, שסיקר את חגיגות המילניום להיווסדה של איסלנד ב-1874 עבור עיתון הונגרי, כתב ש"עדיף להיות כלב במלונה מאשר טייל באיסלנד". אבל כיום המציאות שונה לחלוטין. איסלנד מציעה אתרי טבע יחדויים, הכוללים קרחונים, מעיינות חמים, גייזרים, הרי געש פעילים, פסגות הרים מושלגות ומדבריות לבה נרחבים. בנוסף ניתן לחזות בשועל הארקטי, בדובי קוטב וליוויתנים."  ציטוט מתוך NRG מיום 20/4/2006.
בלינק הבא תוכלו לראות את פריסת מוקדי המידע ברחבי האי, ויש הרבה.

עיר הבירה רייקיאויק Reykjavik
רייקיאויק אינה דומה לאף בירה אירופית אחרת. מדובר באחת הערים הנקיות בעולם, שמשלבת אזור מודרני יחד עם רובע ישן מעניין, בתים מסוידים לבן ושורות של בנייני בטון צבועים בגוונים עזים.
בעיר ישנם כמה מוזיאונים, בהם המוזיאון הפתוח, ארבאיירסאפן (Árbæjarsafn) (סאפן=מוזיאון באיסלנדית) שמציג את ההתפתחות של החברה האיסלנדית. אחד המוצגים המפורסמים ביותר במוזיאון היא דלת כנסייה משנת 1200, שמגולפת עליה סצנת קרב נורדית. לרשימת כל המוזאונים כנסו כאן והלינק כולל מידע עליהם.
לא הרחק משם נמצא מוזיאון האומנות המוניציפאלי, שאוצר בתוכו מגוון רחב של אומנות איסלנדית.
העיר העתיקה הצבעונית היא מקום מושלם לטייל בו במשך היום, ובמיוחד בשקיעה, אז האדום, צהוב וכחול שבהם צבועים הבתים זוהרים. זהו גם המקום שבו נמצאים המסעדות המובילות ומועדוני הלילה של העיר. בלב הרובע משתרע אזור כפרי למראה, ובו פארקים, מדשאות, אגמים, שווקים ומוזיאונים.
כנסיית האלגרימור Hallgrímskirkja היא הבניין המוכר ביותר והשנוי ביותר במחלוקת באיסלנד. המתנשא לגובה של 73 מטר, הצריח של הכנסייה מתנשא גבוה מעל בתי העיר. נדרשו 38 שנים כדי להשלים את הבניין. במתחם ישנו גם פסל של הוויקינגי הראשון שגילה את אמריקה - ליף אריקסן.


אגם טיורן Tjörnin נמצא במרכז העיר רייקיאוויק , שהוא גן עדן לצפרים. סביב האגם יש מבנים מעניינים רבים, לרבות בניין העיירה של רייקיאוויקהגלריה הלאומית של איסלנד Þjóðminjasafnið וכנסיית פריקירקיאן Fríkirkjan וגם הפארק היחיד במרכז רייקיאוויק Hljómskálagardurin שפירושו "הבית המוזיקלי בפארק", נמצא אף הוא ליד אגם טיורן,  הוא מקום פופולרי לקונצרטים והופעות תחת כיפת השמיים.

פרלן Perlan בתרגום לעברית "הפנינה" הוא בניין הממוקם על גבי שישה מכלי האחסון ענקיים של מים חמים, אשר מכילים כ-4 מיליון ליטרים של מים ומשמשים כאחד ממוקדי אספקת המים החשובים של רייקיאוויק. פרלן תוכננה על ידי אינגמונדור סוויינסון (Ingimundur Sveinsson) ונפתח באופן רשמי ביוני 1991. המקום משמש לתצוגות שונות. אחד ממכלי המים רוקן לאחרונה כדי לפנות מקום למוזיאון הסאגה. המוזיאון מסביר על תקופת הסאגות של איסלנד בעזרת תצוגה מרשימה של בובות שעווה א-לה-מאדאם טוסו. 


האי וידיי Viðey- אם כבר עשיתם טיול יום ברייקיאוויק ואתם מעוניינים בהרחבה אפשרית אז, סמוך לעיר, במרחק כמה דקות הפלגה מנמל סונדאהופן (Sundahofn) נמצא האי. לאי הקטן שמור מקום מיוחד בהיסטוריה האיסלנדית והוא משמש כנקודת מפלט פופולרית לתושבי רייקיאויק המחפשים לברוח לרגע מהעיר ולהינות מהתרבות והטבע במקום.
מעט מחוץ לעיר' מדרום בחצי האי רייקנאס נמצא סונדלאווגר רייקג'אוויקור reykjavikur sund selvogur, בריכת מים ענקית שמחוממת על ידי הר געש, שמהווה חלק חשוב מהמרקם התרבותי של העיר.
מפת האתרים בעיר ומסלול ההליכה ביניהם  (9 ק"מ), לא כולל את קצוות העיר והאי -



דרום איסלנד
חלק מאתרי התיירות המובילים של המדינה נמצאים בדרום האי - שמורת פינגווילר, מפל הגולפוס (המפל המוזהב) והגייזרים שלהם כינוי "משולש הזהב".
שמורת פינגווילר  Pjogardur Pingvellir- יושבת בחלקו הצפוני של אגם Pingvallavatn שהוא עצמו יושב על קו התפר בין הלוחות הטקטוניים, ובשמורה זו נהג בעבר הרחוק להתכנס הפרלמנט האיסלנדי שהוא העתיק מסוגו בעולם המודרני, שם השמורה הוא "מקום ההתכנסות".



הגולפוס gullfoss "מפל הזהב" - זהו מפל לאורך נחל hvita "הנהר הלבן" הוא הנהר החזק ביותר באירופה, המפל בעל מפתח של 32 מטר והנופל מגובה של 70 מטר, ולכן רסיסיו מתפזרים למרחק רב ומומלץ לקחת מעיל גשם. ולמעשה מורכב משני אשדים. הוא נחשב בעיניי האיסלנדים לאחד מפלאי הטבע.

סרטון מפל גולפוס ???????????????????

בסמוך אליו נמצא אזור הגייזרים- המכיל כמה עשרות גייזרים ובתוכם הגייזר הגדול, שבעבר נחשב לאטרקציה המובילה במדינה, במאה ה-19 היה ניתן לחזות בהתפרצויות מים בגובה של 80 מטר, אולם הגייזר כבוי מאז 1916, וכל הניסיונות להשיבו לחיים כשלו. אבל אל דאגה, 20 מטר ממנו נמצא גייזר נוסף strokkur שפירושו "מחבצת חמאה" ואשר קוטר פתחו הוא 18 מטר ועומקו כ- 20 מטר והמזנק לגובה של כ- 20-40 מטר שמתפרץ כל 5-10 דקות.


רייקאנס (Reykjanes) - הוא חצי אי ומערכת געשית הנמצאת בקצה הדרום מערבי של איסלנד, לא רחוק מעיר הבירה רייקיאוויק. חצי האי מאופיין בפעילות געשית רבה מתחת לפני השטח, שדות לבה רחבי ידיים ומיעוט צמחייה. במקום מספר אטרקציות חשובות שהידועות שבהן כוללות את הספא המפורסם בעולם הלגונה הכחולה (Blue Lagoon), התצוגה של הספינה הויקינגית ותחנת הכוח הגיאותרמית בסווארטסנגי (Svartsengi). האזור קירסוויק (Krýsuvík) הוא אזור גיאותרמי הנמצא בדרום רייקאנס באמצע אזור הבקע של הרכס האטלנטי אשר שחוצה באלכסון את איסלנד ממערב ומדרום, אל צפון מזרח האי, ובו יש אטרקציית ירידה לתוך לוע הר געש Thrihnukagigur volcano.
הר אנגיל Hengill- נמצא מדרום לאגם פינג-וולטאן ונראה אף מרייקיאויק. זהו הר געש פעיל שבסביבתו מתרחשים מפעם לפעם רעידות אדמה. בסביבתו הוקם מתקן לייצור אנרגיה גיאותרמית, וניתן לראות בסביבה מעיינות חמים, מעיינות מעשנים ומעיינות בוץ. יש באזור הרבה שבילי הליכה ומקומות מעניינים, למשל יש שביל הליכה ל- Innstidalur שם ניתן להימרח בבוץ ובהמשך לשטוף זאת במעיין המים החמים.
porsmork "היער של תור" ( תור= אל הרעם הנורדי) תור אל הרעם במיתולוגיה הנורדית ובנו של אודין אבי האלים. על שמו גם נקרא היום החמישי בשבוע, תורסדיי (Thursday) . זהו למעשה עמק המוקף ע"י 3 קרחונים והחוצים אותו נהרות רבים ולכן יש בו נוף פראי וצבעוני במיוחד, לכן לאורך הדרך F249 יש הרבה מעברי נחל ללא גשרים. יש צמחי שיחים. יש לנהוג בזהירות בחציית הנהר Krossa. העמק נפגע קשות בהתפרצות הר הגעש בשנת 2010.
הכניסה הרגלית לעמק עוברת דרך מפל סליארלאנדספוס (Seljarlandsfoss) המרשים עם שביל ההליכה אל מאחורי המפל.



מפל seljalandsfoss- נופל מגובה 40 מטר וראש המפתח שלו צר מאוד. ניתן ללכת מאחורי המפל. משם יש דרך רגלית העולה לקרחון Eyjafjoll.
איי Vestmannaeyjar- האיים נראים מחופי דרום האי, במידה והראות טובה. באי המרכזי Heimaey יש נמל דיג וכ- 4000 תושבים. בהתפרצות הר געש בשנת 1973 נהרסה חצי מעיר הנמל אך איש לא נפגע. האי הסמוך Surtsey נוצר בשנת 1963. השייט לאיים הוא במעבורת בלינקים הבאים:- ............
Dyrholaey שפירושו "שער הגיהנום" - הוא למעשה צוק מרשים בגובה 120 מטר, שהמים חצבו בו ויצרו מאין שער, ולידו יש מגדלור וכמו כן בצלעות סלע זה מקננות אלפי ציפורים איסלנדיות ואחרות.


ימות קרחונים - ישנם מס' ימות קרחונים והם:- ימת קרחונים בשם fjallsarlon , ימת קרחונים בשם breidarlon והמוכרת מכולן לגונת הקרחונים jokulsarlon שבו תראו קרחונים צפים על פני המים, אחר כך תמשיכו עד לגשר ותפנו שמאלה למגרש החנייה, ומומלץ ללכת רגלי מסביב ללגונה ולאורך השובר הבנוי עד לחיבור לים. ניתן גם לשוט בלגונה ברכב אמפיבי.
שמורת skaftafell - נמצאת לרגלי הקרחון הגדול באיסלנד קרחון vatnajokull ששטחו 8400 קמ"ר ועוביו עד 1 ק"מ, עושים סיור בשמורה וביקור במפל svartifoss "המפל השחור" הנמצא בתוכה והיורד בין עמודי בזלת ובדרך אליו ישנן עוד 2 מפלים קטנים יותר.


מזרח האי
אתרים בפיורדים מזרחיים
בעיירה djupivogur יש מבנים עתיקים שניתן לראות.
בעיירה faskrudsfjordur ישנו מוזיאון של אבנים שנאספו בכל רחבי האי.
מפלי Klifsbrekkufossar – סדרת מפלי הנשפכים לפיורד Mjoifjordur מנחל Fjardara, בסוף דרך 953.
כפרי דייגים- Neskaupstadur ו- Seydisfjordur ובשני גם העתקי בתים עתיקים ונמל מעבורות לאירופה.
חצי האי לאנגנס לנגאנס (Langanes) הוא חצי אי נידח באורך של 40 ק"מ בצפון מזרח איסלנד היוצא כמו לשון לתוך האוקיינוס. אוכלוסייה קטנה חיה בחלק הדרומי של החצי אי בכפר ת'ורסהופן (Þórshöfn) והשאר במספר חוות מבודדות. הנוף בלאנגאנס הוא שטוח למדי, אבל אטרקטיבי ומיוחד. במקום מספר אגמים וגבעות נמוכות, הפסגה הגבוהה ביותר (Gunnolfsvikurfjall) מגיעה לגובה 719 מטרים.
אתרים אחרים במזרח
יער hallormsstadaskogur- זהו יער הנמצא מצדו השני של האגם, וממול למפל אנגיפוס. זהו היער הכי נרחב באי עם מגוון עצים. הוא הוקם בשנת 1903 ומאז נשתלים בו עצים שונים. יש שבילי הליכה ביער ויש בו אתר קמפינג עם כל השירותים.
מפל hengifoss- זה מפל הבנוי משלושה מפלי משנה, כאשר הפל הראשון נמצא במרחק 2.5 ק"מ ובעליה בשיפוע מאוד חזק, ועוד יפה לראות שסלעי המפל מפוספסים בצבעי שחור, אדום וחום וגוונים נוספים. המפל נשפך מגובה 118 מטר. המפל השני שלידו נקרא Litlanesfoss והוא נשפך מגובה רב לתוך ערוץ עמודי בזלת חלולים.

תמונה ..........................

צפון איסלנד
שמורת מיבאטן (Myvatn) בצפון-מזרח המדינה הוא אתר שימור מאז 1974 ואחד מאתרי התיירות המובילים באיסלנד. זהו אזור גיאולוגי פעיל מאוד ומדהים ביופיו, שכולל בריכות בוץ מבעבעות, מכתשים וולקניים, שדות לבה ומפלים. ניתן גם לצאת מכאן לטיולים בפארק הלאומי יקולסאורגליופור ולמערות הקרח בקברקפייל.
כמובן גם לבקר את הבירה הצפונית אקוריירי Akureiry- שבה ניתן לבקר לפחות יום שלם, ממנה גם ניתן לצאת לשייט לוויתנים, שהוא לדעתי עדיף על השייט מעיר הבירה רייקיאויק.

סביב אגם מיבאט עצמו 
הר הגעש hverfell - הלא פעיל המתנשא לגובה 452 מטר שהטיפוס אליו לא קל בגלל השיפוע והאדמה החלקלקה, אך כאשר מגיעים למעלה רואים לוע עגול ורחב מאוד עם שביל הליכה סביב הלוע ואפשרות לרדת לתוכו, וכמו כן הרכב יראה לכם כקופסת גפרורים.
שמורת dimmuborgir - שמורת עמודי בזלת שיש בו שני מסלולים קצר כשעה וארוך כשעתיים.
העיירה hofoi - ששם ניתן לראות ריכוז גבוה של שכווי השלג.
העיירה kalfastrond - בה ניתן לראות עמודי לבה הנקראים klasar (צריח) ומעיין מים חמים בתוך מערה וכמו כן כינון של עופות מים.
העיירה skutustadir - שיש בה כנסיית טימבר יפה והמקום משמש אתר קינון ציפורים וגם יש במקום מכתשים קטנים.
עיירה borg - שהיא עיירה שניטשה בשנות ה- 30 וחזרו ליישבה בשנות ה- 80.
אתר namafjal - מזרחית לאגם הליכה רגלית מעל בורות מינראלים רותחים ומצחינים כמו ביצים סרוחות הנקרא וכמו כן צפייה על שרשרת ההרים שמסביב שכולם מעשנים באופן קבוע.
קרחון תת קרקעי- ביקור במערת קרח תת קרקעית באמצעות החברה 2 הנ"ל או דרך תחנת המידע בעיירה שליד האגם.
הר הגעש krafla - שנמצא מעט צפונית לאגם מיבאט, שגם בו יש לוע הנקרא ויטי וניתן לרדת לתוך הלוע ואף לעשות סיבוב סביב הלוע וכמו יש תצפית על תחנת כוח תרמית שמתחתיו.
אתר leirhnjukul - שהוא אתר וולקני פעיל.
בחוות  Ytri-Neslönd- מוזיאון ציפורים.


שמורת jokulsarglijukur - שמורה שחוצה אותה קניון/נהר בשם jukulsa-a-fjollum שפירושו "נהר הקרחון" בעל קירות זקופים שלאורכו כ- 5 מפלים שונים, הנמצאת בצפון מזרח האגם. סדרת המפלים לפי הסדר הבא:- vigabjargsfoss, rettarfoss, hafragilsfoss, dettifoss המוכר מכולם ו- selfoss.

סרטון דטיפוס ?????????????????

אתר asbyrgi – בקצה הצפוני של השמורה, שהוא למעשה קניון בצורת פרסה באורך 3.5 ק"מ וברוחב 1 ק"מ ושקירותיו בגובה 100 מטר.
אתר "סלעי ההד" הנקרא hlodaklettar - הבנוי מעמודי בזלת בחתך משושה או מחומש המעתיקים את צלילי הנהר כאילו הוא זורם לידם, נמצא בצדה המערבי של השמורה.


סרטון אסברגי ??????????????????...

חצי האי Tjornes- ניתן לראות כאן צורות גאולוגיות ייחודיות. במשך 3 מאות מדענים אספו כאן צדפים ומאובנים. הניסיון הגדול ביותר לכריית מכרות היה כאן. בחצי האי יש את העיר Husavik שממנה ניתן לצאת לשייט לווייתנים וברציף יש מוזיאון של לווייתנים ומאחורי הרציף יש כנסיית טימבר יפה.
מפל godafoss - שפירושו "מפל האלים", נמצא מערבית לאגם בדרך לאושביק ונחשב למפל היפה ביותר. נמצא לאורך נחל Skjalfandafljot והוא מיוחס לאימוץ הנצרות באי. מפל הנראה כאמפי-תיאטרון השופע מים רבים במפתח של כ- 100 מטר וזורם לתוך ערוץ נחל צר. מראה שאסור לפספס.

סרטון המפל ????????????????????.


מפל Aldeyjarfoss- מדרום למפל גודפוס, נמצא מפל זה עם תצורות בזלתיות יפות ועמודי בזלת בנהר. נמצא בדרך לרמה המרכזית.
חצי האי skagi - הנחשב כבית הגידול של הסוסים האיסלנדים.

הפיורדים המערביים-
הפיורדים המערביים של איסלנד (Vestfirðir) הם עולם חדש וקסום, פיורד אחר פיורד הם נישאים מעל הים, כל פיורד עם היחודיות שלו על שלל כפרי דייגים הקטנים המנקדים את רצועות החוף.
הפיורדים המערביים הם מקום אידיאלי עבור מטיילים וחובבי טבע, בקיץ ובחורף כאחד. אבל מכל הפאר והמגוון של הנוף, אולי האטרקציה הקסומה ביותר של המקום, הם השקט והשלווה האינסופיים שהופכת את הפיורדים המערביים לעולם בו תמיד תרצו לברוח.

הפיורדים המערביים של איסלנד הם האזור הדליל ביותר באוכלוסיה מלבד אזור הרמה המרכזית החלק ההררי של איסלנד.
לחלק המערבי של פיורדים המערביים ניתן להגיע גם במעבורת מחצי האי סנאפלסנס, מרחק של חצי שעה, ראו כאן, ובכך לחסוך את הנסיעה ברכב.
אתרים מעניינים בפיורדים:-
עיירה holmavik – שם יש מוזיאון העוסק בכישוף שנפוץ עדיין בחלקים של איסלנד, עליו כתבתי קודם.
עיירה reykjanes וסביבתה– שם יש מעיינות חמים וזה גם מקום טוב לסיים בו את היום.
החלק המעניין בחלק זה של איסלנד הוא בעיקר החוף הדרומי של הפיורדים שיש בו מספר אטרקציות-
מפל דיניאנדי (Dynjandi) האחד מהאתרים שבהם חובה לבקר שנראה כמו מדרגות של נטיפי מים שמתפשטים במדרון ההר, גובה המפל הוא מעל 100 מטרים.

תמונה ....................

צוק לאוטראביארג (Látrabjarg) בפיורדים המערביים היא הנקודה המערבית ביותר באירופה. אורך הצוק 14 ק"מ והנקודה הגבוהה ביותר בו היא 440 מטרים. ואחת המושבות הגדולות בעולם של עופות ים, כמו תוכי הים (Puffin). אירופה לא יכלה לבקש סיומת מרשימה יותר לסמן בה את קצה היבשת.
חוף Rauðisandur– פירוש שמו החולות האדומים, רצועות חוף לבנה ששם גם ניתן להתרחץ בים, שטוענים שבאור מסוים רואים את החוף בצבע אדום.

מערב איסלנד וחצי האי snaefellness
90 קילומטר מצפון לרייקיאוויק נמצאים חצי האי סנאפלסנס וקרחון סנאפלסג'וקול, שמזוכר בספרו של ג'ולס ורן, "מסע אל בטן האדמה". חצי האי מלא למערות לבה, מפלים ומעיינות חמים. במקום גם נמצא "ההר הקדוש" (הלגפל). האגדה מספרת שכל מי שמקיף שלוש פעמים את הקבר שבהר, מבלי לומר מילה, להביט לאחור או לחשוב מחשבות שליליות, יזכה במשאלה.
אתרים בחצי האי סנאפלסנס:-
העיר Stykkisholmur והר Helgafell
העיר המרכזית בחצי האי ומשמשת כנמל יציאה וחזרה מהפיורדים הצפוניים. ההר נמצא מזרחית לעיר ונחשב כהר הקדוש.
מפל kerlingarfoss בקרבת העיר Olafsvik.
פארק לאומי סנייפלסיוקול (Snæfellsjökull) נמצא בחצי האי סנייפלסנס (Snæfellsness) . הפארק הוקם ב-28 ביוני 2001 וקרבתו לרייקיאוויק (כשעתיים נסיעה) הופכת אותו לאחד הפארקים המתוירים ביותר באיסלנד. אתרים בפארק - הפארק כולל אתרים מפורסמים רבים כולל קרחון סנייפלסיוקול Snæfellsjökull המרשים (jökull באיסלנדית "קרחון"), לוע הר הגעש סקסהול (Saxhóll) עם שביל ההליכה לראשו, עמודי הלבה המסיביים לונדרנגר (Lóndrangar) , מערת השירה (Sönghellir) ומפל המים המוסתר בתוך ההר רודפלדרגיאו (Rauðfeldargjá).


חוף djupalonssandur ו- britvik – חוף הים דופלון המכוסה כולו אבנים שחורות עגולות (Djúpalón) שם ניתן לראות חוף שיש בו חלוקי נחל שחורים ועגולים.
טרק רגלי מעיירות snaefell או arnarstapi - לאורך החוף מערבה עד העיירה hellnar, שם ניתן לראות קינון ציפורים. חוויה מומלצת במיוחד היא לקחת את שביל הליכה (2.5 ק"מ) המפריד בין הלנר לארנרסטאפי ולהתוודע מקרוב לנוף היפה, תצורות סלעי הלבה המרשימים וציפורי הים הרבות שמקננות על הצוקים וחגות במעגלים במרחק של מטרים ספורים משביל ההליכה.
אתרים אחרים המערב האי הם:-
הר הגעש Eldborg- הר הגעש היפה ביותר. קוטר הלוע כ- 200 מטר ועומקו 50 מטר וצורתו היא הצורה האידיאלית של לוע הר געש. יש האזור מחרחבי של שיחים בשדה הלבה שמסביב ללוע המוכרים בשם eldborg lava. האזור הוא אזור מוגן והוא נמצא מרחק 0.5-1 שע' הליכה מהדרך.
בעיירה deildartunga - יש חממה טרמית וכמו נחל מעשן ובצמוד לחממה ובו ישנה נביעה של מים בטמפרטורת רתיחה.
מפל barnafoss ומפל Hraunfossar - מפל שכבתי מיוחד במינו הנמשך לאורך ק"מ והצמוד לו טיילת שיש בה מקומות לטבילת רגליים במים חמים.


מפל glymur - שהוא המפל הגבוה ביותר באיסלנד 198 מטר למרגלות הר hvalfel.


הרמה המרכזית
המרכז ההררי של איסלנד הוא אחד האזורים המדהימים ביותר בעולם, המאפיינים הטבעיים המרהיבים של הטבע ממלאים את האופק לכל הכיוונים. השטח הוא לעתים קרובות קשה למעבר ומזג האוויר יכול להיות קשה וחורפי בכל עת בשנה. האזור שתופס מרבית משטחה של איסלנד כמעט נטוש כולו, יש בסך הכל כ-400 מבנים בכל האזור כולו, מבקתות רועים ישנות לצימרים מודרניים.
המרכז הבלתי מיושב של איסלנד הפך למשאב חשוב מאוד בכלכלה האיסלנדית אודות לפוטנציאל הגבוה של הפקת אנרגיה גיאותרמית והידרואלקטרית וכמובן תיירות.
הרמה המרכזית כוללת בתוכה מספר אתרים שאסור לפספס, ביניהם קרחון ונטה ג'וקול ושמורת סקטאפל, לנדמלאלוגר, ואסקיה. לרוב אתרי הרמה ניתן להגיע רק בעונת התיירות.
אזור (Lakagigar (laki – שורה של בקיעים באורך 25 ק"מ מדרום מערב לקרחון וונטה ג'וקול. התפרצות געשית באזור זה בשנת 1783 יצרה יותר לבה מכל התפרצות אחרת בעולם.
הר הגעש hekla- שהוא הר געש שהתפרץ לאחרונה בשנת 2000, הוא המפורסם ביותר עקב התפרצויותיו הרבות. בעבר פחדו ממנו התושבים ועד שנת 1750 נמנעו מלתפס עליו, והוא נקרא בפי התושבים השער לגיהנום.


לנדמנלאוגר (Landmannalaugar) - אשר פירושו "בריכות העם", הוא יעד תיירותי פופולרי מאד ונחשב בעיני רבים ליהלום של של מרכז איסלנד. איזור לנדמנלאוגר ממוקם בדרום מרכז האי בין הרים מרשימים, לא רחוק מהר הגעש הקלה (Hekla). האזור מרתק ועשיר בניגודים, רכסי הרים עשויים מריוליט (סלע וולקני הדומה לגרניט) מחורצים בפסים שחורים של אפר וולקני, פסגות ססגוניות בצבעים אדום, ירוק, כתום וצהוב, שדות לבה רחבי ידיים וסילוני קיטור הפורצים מסדקים בקרקע. בלנדמנלאוגר יש הרבה בריכות טבעיות חמות וקרות ובחלקן אפשר להתרחץ, ובכלל זה אגם froslastadavatn הנקרא גם "האגם הכחול" בגלל צלילותו. יעדים נוספים האזור זה הם:- הר blahnukur הנקרא גם "הפסגה הכחולה", והר brennisteinsalda הנקרא "פסגת האבנים הבוערות" היות ובטיפוס עליו מרגישים כאילו שומעים בעבוע כמו של קומקום רותח.



קניון eldgja - הנקרא ערוץ האש, שבו סלעים אדומים, בסדק וולקני באורך 30 ק"מ ובעומק של 200 מטר נוצר ככל הנראה בשנת 934. הקטע היפה הוא הקטע הקרוב לכביש שאורכו 600 מטר ועומקו 150 מטר. מגיעים אליו בדרך לשמורה מדרום או ביציאה ממנה לדרום.
שמורת הטבע askja- בשמורה ניתן לראות שני לועי הר געש האחד הנקרא viti "ויטי"= מוות, ובו אגם קטן מלא בחומר מינראלי בצבע לבן, והשני Oskjuvatn אגם המלא במים זכים כבדולח שנוצר מהתפרצות בשנת 1875 שהוא גם האגם העמוק ביותר באיסלנד, שניתן גם להתרחץ בהם. חשוב לציין כי באזור זה התאמנו מפעילי החללית אפולו.
הר Herdubreid- שפירושו מלכת ההרים. זהו הר שולחן געשי שניתן לטפס עליו חלקית עם הרכב ורגלית עד לפסגה.


אזור Pjorsardalur- נמצא מצפון להר אקלה. זהו עמק לבה שהתרחב מערבה מספר פעמים עקב התפרצות הר הגעש.
האזור חביב על התיירים בגלל הכפר הויקינגי המשוחזר Stong, לא רחוק משם את מפלי Gja ravine הכולל עמודי בזלת, מפלי Hjalparfoss והמפל השני בגובהו באיסלנד 121 מטר מפל Haifoss. בצפון מזרח נמצא מפל Dynkur על נהר Pjorsa שגובהו 38 מטר שבהמשכו זוהי מערכת של מפלים קטנים.
אזור Kerlingarfjoll ו- Hverravellir- נמצאים צפון מזרח לקרחון Langjokull במרכז הרמה המרכזית. אלו אזורים גיאוטרמים היוצרים נוף צבעוני במיוחד. בחלק מאזורים אלו יש שלג כל השנה. יש שירותי אירוח בסביבה בקיץ כולל בי"ס לסקי. מפסגת הר Snaekollur ניתן לראות את הים משני צדי האי. קרלינגארפיוטל (Kerlingarfjöll) הוא רכס הרים במרכז איסלנד (1477 מ') הנמצא סמוך לכביש קיולור (Kjölur), אחת משתי הדרכים העיקריות החוצות את המרכז ההררי של איסלנד, המערבית מביניהן.




כתב וערך 
לוי יוסף

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seekingtheworld.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

thank for reading my blogge, hopfuly that you enjoyed it. תודה על קריאת הבלוג שלי ואני תקווה שנהנית ממנו.
יוסי לוי joseph levy