17 ספטמבר, 2023

איסלנד- הרי געש, שדות לבה ומערות לבה

איסלנד 2003
הרי געש, שדות לבה ומערות לבה
לכתבה הקודמת כנס ללינק הבא-

כפי שכבר ציינתי כל איסלנד הוא אי וולקני, ומכאן שיש בו לא מעט הרי געש, חלק מלועי הרי געש אלו מלאים במים או בגפרית וחלקם לא מלאים כלל. אני רוצה לתאר לכם דוגמא אחת מכל סוג לפחות.

בסביבתם של כל הר געש קיימים שדות לבה, המייחד ביניהם הוא גילם ומידת הלכידות של הלבה שעל פני הקרקע בהתאם למרחקו מלוע הר הגעש, וייחוד זה יוצר צורות שונות של שדות הלבה.

הר הגעש אקלה HEKLA ושדה הלבה וט-נפ-יול VATNAFJOLL
כינוי ההר ע"י התושבים הוא "שער השאול".
הגענו לשדה זה אחרי ביקור בגייזר ובמפל הגולפוס מכיוון מערב, בנסיעה לאורך כביש 26 מזרחה, אח"כ פנינו לכביש 225F ואחרי כ- 10 ק"מ פנינו שוב מערבה לאורך שביל לא ממוספר, בדרך לפסגת ההר. הפעם האחרונה שהר געש זה התפרץ היה בשנת 2000, ממש לא מזמן.
בנסיעה עברנו על פני שדה הלבה ממזרח למערב ואח"כ מצפון לדרום, המראה הכללי הוא בצבעי שחור ואפור. כאשר הגענו לקצה הדרך המובילה להר התברר שיש במקום רוחות חזקות כל כך שלא הצלחנו בתחילה לפתוח את דלתות הרכב, וכאשר עשינו זאת התברר כי הן לא מאפשרות תנועה והליכה לראש ההר, אז הסתפקנו במבט על הנוף ובניסיון להפיל את עצמנו מול הרוח, וכמובן שלא הצלחנו.










הר הגעש אסקיה ASKJA
הר געש זה נמצא מצפון לקרחון הגדול ובין שתי שדות לבה אודאדארון ODADAHRAUN ומיבטסוראפי MYVATNSORAEFI שכיוונם הכללי צפון-דרום. הגענו אליו מדרום מזרח לאורך כביש 910F ואח"כ פניה לכביש 88F ו- 894F, אחרי ביקור באגם לאגרפלוט LAGARFLJOT ובמערת הקרח.
בנסיעה בשדות הלבה רואים את הבדלי הסלעים והלבה שהתקררה, בחלק מהמקומות רואים אבק שחור, בחלק אחר אבנים קטנות פריכות ואווריריות, בהמשך סלעים גדולים יותר, ואף לבה זורמת שהתקררה תוך כדי הזרימה, בקיצור לא משעמם, ויותר מזה מעניין מאוד.
אך שימו לב זוהי נסיעה ארוכה הלוקחת כ- 3 שעות לפחות, ונראית כאילו היא לא נגמרת, אך שווה להגיע לסופה.
הגענו למקום בשעות הערב המאוחרות והיו גם ערפילים ולכן לא יכולנו לבקר במקום באותה שעה, והברירות שהיו בפנינו היו להישאר לישון במקום בבקתת הרים או לנסוע למקום יישוב קרוב, הלוך וחזור של לפחות 4 שעות, אנו בחרנו באפשרות הראשונה שכבר הוצגה לכם וחיכינו לבוקר, והאמינו לי היה שווה.
מאתר הלינה בברקי BREKI להר יש כחצי שעה נסיעה, וזמן דומה להליכה רגלית ומגיעים לאתר שיש בו שני לועי געש האחד והקטן מלא בגפרית בצבע חלבי ובטמפרטורה רחצה הנקרא ויטי VITI, אך שימו לב מהחלקה בעת הירידה ללוע ביום גשום או מיד אחריו, זה קצת מסוכן, ואילו הלוע השני הגדול ששטחו כ- 50 קמ"ר והרדיוס שלו כ-8 ק"מ שנוצר בו אגם הנקרא אוק-ג'ו-וט OSKJUVATN מלא במים חמימים ושקופים המשקפים את הנוף בתוכם. המראה מרהיב.
קל יותר גם ביום גשום לדרת לאגם ואפילו להתרחץ בו בסמוך לגדה.
חשוב לדעת שפיתוח הכבישים לאתר זה היה לצורך ניסויי רכב החלל הראשון, במסגרת תכנית החלל של ארה"ב, והם נפרצו בשנות ה- 50.






















הר הגעש אברפל HVERFL ומערת הלבה לופט-אליר LOFTHELLIR
הר געש זה נמצא בצידו המזרחי של אגם מיבאט ומאוד סמוך אליו וההגעה אליו היא מדרך המתפצלת מכביש 1 לאורך הגדה המזרחית של האגם.
החשוב במקום זה שניתן לראות בו לוע הר געש שאינו מלא במים ונראה קרוב ככל האפשר ללוע הר געש כפי שמדמיינים אותו. הטיפוס לפסגת ההר לא קלה, השיפוע חד מאוד, מחליק ואורך כשעה, תלוי בכושר, ולמי שמתכנן לרדת לתוך הלוע, דבר שאפשרי צריך לקחת בחשבון עוד שעתיים נוספות.
חלק מהיופי של הטיפוס לפסגה הוא הנוף והמראות שרואים ובעיקר לכיוון האגם.
המשך  הנסיעה לכיוון מזרח ללודנ-טר-בורדיר LUDENTARBORDIR למרחק של כ- 10 ק"מ מביא אתכם לקצה דרך, ומשם הליכה רגלית של חצי שעה עד שעה תביא אתכם למערת לבה למרגלות הר אבנ-פל HVANNFELL, שנוצרה כתוצאה מחלל שהיה בתוך הלבה בתהליך ההתקררות, וחלק מהמעטפת נשבר או התבלה.











במרחק קטן מאוד ממהר לכיוון דרום ישנו אתר של עמודי בזלת ולבה שהתקררו הנקרא דימ-מו-בור-גיר DIMMUBORGIR אתר יפה ומרשים שבתוכו 3 מסלולי הליכה באורכים שונים, הארוך ביותר עד שעתיים.









לכתבה הבאה בסדרה כנס ללינק הבא-

הכותב יוסי לוי joseph levy הינו מומחה לאיסלנד iceland, המלווה קבוצות בנהיגה עצמית בלבד, והמתכנן מסלולי טיול לפי מידת המטייל,והמשמש כמומחה באתר http://www.gotravel.co.il/.
לפניות לכותב shark4162@gmail.com
© Copyright to seekingtheworld.com זכויות יוצרים לאתר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

thank for reading my blogge, hopfuly that you enjoyed it. תודה על קריאת הבלוג שלי ואני תקווה שנהנית ממנו.
יוסי לוי joseph levy